In één geval was zelfs nog een
roerend onderdeel van histo
rische waarde, een vloerkleed,
aan wezig
voorhuis Singel 112
Onderzoek naar historische interieurs in Amsterdam
Dingeman Coumou - In december 2010 schreef ik in Heem
schut (pagina 22), dat het stadsdeel Amsterdam Centrum
een project begon om historische interieurs te beschrijven
en zo een betere bescherming van de vele historische inte
rieurs in de Amsterdamse binnenstad te verwezenlijken. Dit
is zelfs dringend nodig, nu er geen vergunningplicht meer is
voor verbouwing van niet-monumentale delen van panden.
Amsterdam. Exterieur Singel 112.
HET PROJECT IS EEN GEVOLG VAN de
nota 'Een betere bescherming voor histori
sche interieurs', die eind 2010 werd ingediend.
De nota heeft niet alleen tot doel de interieurs
te beschrijven, maar ook te komen tot een
effectievere bescherming. Zodat bijzondere
interieurs niet meer in de container of bij
antiquairs belanden. Het belang van historische
interieurs moet een grotere bekendheid krijgen
en opgeslagen interieurs moeten kunnen
worden teruggeplaatst.
Dat er iets moest worden ondernomen is een
gevolg van de gewijzigde wetgeving; sinds
januari is de AMvB inzake de Modernisering
22 Heemschut september 2012
van de Monumentenzorg van kracht, waarbij de
beoordeling of iets niet-monumentaal is in de
praktijk veelal aan de eigenaar wordt over
gelaten. Een beschrijving van het interieur en
goede handhaving is dan de enige mogelijkheid
om verbouwingen die monumentale interieurs
aantasten tegen te gaan.
Vliegende start
In Amsterdam-Centrum is vorig jaar een
vliegende start gemaakt. De werkwijze sluit
aan bij het CascoFunderingsOnderzoek (CFO)
dat het stadsdeel jaarlijks uitvoert. In dat CFO
worden jaarlijks tachtig panden bezocht voor
onderzoek. Er is nu voor gekozen bij elk onder
zoek medewerkers van Bureau Monumenten
en Archeologie (BMA) te laten meelopen. Zo
zijn in 2011 door BMA 75 panden bezocht,
waarvan 54 rijks- of gemeentelijk monument.
Bij 61 panden is vastgesteld dat het historisch
casco nog (vrijwel) geheel aanwezig is. Dat
aantal is misschien nog wel hoger, maar^
Vliegende start
bescherming
interieurs