m tuur
amuuL
bouwscholen ontwikkeld door architecten en
bouwbedrijven. Maar succes bleef uit, omdat
opdrachtgevers vaak nog allerlei aanpassin
gen eisten, waardoor de gebouwen nauwelijks
goedkoper waren dan reguliere bouw. Pas in
de loop van de jaren zestig werd systeembouw
echt een serieus alternatief, omdat gemeenten
en schoolbesturen hun krachten bundelden
en soms tientallen scholen van één type lieten
neerzetten.
Interessant
Van de 115 Finse scholen die Nederland ooit rijk
was, overleefde slechts een beperkt aantal de
tand des tijds. Een exact aantal is niet bekend,
maar we kunnen er van uitgaan dat er nog rond
de tien exemplaren aanwezig zijn. Gemeen
ten die nog één of meer Finse scholen binnen
hun grenzen hebben staan zijn Amsterdam,
Groningen, Leiden, Amersfoort, Apeldoorn en
Vlagtwedde (Ter Apelkanaal).
De staat van de gebouwen is vaak nog verras
send goed en bewijst dat eenvoudige houten
systeembouw, mits goed onderhouden, veel
langer meegaat dan doorgaans wordt aange
nomen. Ook de waardering voor Finse scholen
is in loop der tijd aanzienlijk gewijzigd. Wat
ooit als noodzakelijk kwaad werd gezien,
wordt nu alom als cultuurhistorisch waardevol
en esthetisch interessant beschouwd. Het is
dan ook niet verwonderlijk dat nagenoeg alle
Finse scholen die gespaard zijn gebleven een
beschermde status hebben gekregen. Zodoende
werd het symbool van tijdelijkheid alsnog een
monument met eeuwigheidswaarde.
H. de Man is architectuurhistoricus te Zuid-
wolde (Dr.) en gespecialiseerd in scholenbouw
School aan de Troelstralaan in Groningen.
Kleuterschool in Groningen. Foto's archief Jaap Wilhelm
iH H ii »|j H fu H BB
Speelkwartier op de Finse school in de jaren vijftig.
mei 2012 Fleemschut 21
■sav