Symbool van tijdelijkheid krijgt eeuwigheidswaarde Hans de Man - Het Nederland van vlak na de oorlog verkeerde in een weinig benijdenswaardige positie. De gevolgen van vijfjaar Duitse bezetting en de daarop volgende bevrijding waren, zowel op materieel als immaterieel gebied, nauwelijks te bevatten. Toen in 1945 de balans werd opgemaakt, bleek dat meer dan 80.000 huizen vernietigd waren en ruim een half miljoen woningen beschadigd. De oorlog had ook diepe sporen Zeker is, dat in Finland bouwpak ketten werden samengesteld die per boot naar Nederland werden verzonden Al snel werd duidelijk dat het concept van de Finse school geen lang leven beschoren was nagelaten in het scholenbestand. Volgens officiële cijfers waren 273 scholen verwoest en 994 scholen zwaar beschadigd. Daarnaast had in 1942 de bezetter een bouwstop afgekon digd, zodat de bouw van sehoolaeeommodaties jarenlang stillag, wat het tekort nog had verer gerd. Tot overmaat van ramp liep het geboor tecijfer de eerste jaren na de oorlog snel op (in 1946 werden er maar liefst 75.000 kinderen meer geboren dan in het jaar 1945), zodat het scholenbestand alleen al om die reden drastisch moest worden uitgebreid. Bestuurders zaten dus met een enorm probleem, dat nog werd versterkt door een groot deviezen- en materi aaltekort. Om de ergste nood te lenigen werd in 1948 door de regering besloten om vijftig houten Finse scholen te importeren. Deze scholen waren echter minder Fins dan de naam doet vermoeden. Stuwende kracht achter het project was architect Maarten Laurentius (1908-1980) uit Voorschoten, die goede contacten had met het ministerie van wederopbouw. Zijn bureau was verantwoordelijk voor het ontwerp. Omdat de scholen er nogal on-Nederlands uitzien, is het ook niet helemaal uitgesloten dat hij voor wat betreft het ontwerp enige hulp uit Finland heeft gehad. Wel is zeker dat in Finland, naar de specificatie van Laurentius, complete bouwpak ketten werden samengesteld die per boot naar Nederland werden verzonden. Voor de uiteindelijke montage werd het onlangs failliet verklaarde bouwbedrijf Panagro uit Warmond benaderd. Deze firma, die al voor de oorlog veel ervaring had opgedaan met houten systeembouw, was in staat om de scholen in circa tachtig werkdagen te assembleren. Op 25 februari 1949 werd in Voorschoten de eerste Finse school in het bijzijn van een groot aantal hoogwaardigheidsbekleders officieel in gebruikgenomen. Er zouden er nog vele volgen. Naar schatting zijn uiteindelijk 115 exemplaren in Nederland afgeleverd, verdeeld over 48 ge meenten. Een curieus gegeven is, dat er ook een serie Finse scholen in Oostenrijk is vervaardigd. Matig ontvangen Door de barakaehtige uitstraling en de behoudende opzet waren Finse scholen bij beleidsmakers en het onderwijzend personeel maar weinig geliefd. Ze werden toen al gezien als semipermanente accommodaties, met een levensduur van eirea 25 jaar. Al snel werd dui delijk dat het concept van de Finse school geen lang leven beschoren was. In 1950 concludeer de minister In 't Veld van wederopbouw, dat hij Nederland niet wilde opschepen 'met een groot aantal scholen die volgens de steeds verder ontwikkelde moderne begrippen ten aanzien van het onderwijs onaanvaardbaar zouden zijn'. Dat er ook op nog meer creatieve manier met Finse scholen kon worden omgegaan bewees de Groningse stadsarchitect Jaap Wilhelm. Zijn stad was met acht exemplaren rijkelijk bedeeld met Finse scholen. Of dit nog niet genoeg was, kocht de stad Groningen nog een halve Finse school van de gemeente Appingedam. Jaap Wilhelm, die veel voor de Nederlandse scholen bouw heeft betekend, kwam met een opmer kelijk plan. Flij stelde voor om het bouwdeel te gebruiken voor een experimentele kleuter school met patio. Wilhelm was met het ontwerp zijn tijd ver vooruit; pas in de loop van de jaren zestig werd het concept van de patioschool op grote schaal in Nederland toegepast. Systeembouwscholen De Finse scholen waren niet de enige houten schoolgebouwen die Nederland rijk was. Ook de gemeenten Rotterdam en Amsterdam expe rimenteerden met semipermanente accom modaties, maar raakten al snel overtuigd dat dergelijke oplossingen geen bijdrage leverden aan het vernieuwende onderwijs, dat men in die dagen voor ogen had. Afgezien van het relatieve succes van de Finse school, kwamen andere vormen van systeem bouw in de scholenbouw maar moeizaam van de grond. Begin jaren vijftig werden op initiatief van de overheid nog allerlei systeem- 20 Fleemschut mei 2012 Finse scholen, van semipermanent naar wederopbouwmonument

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2012 | | pagina 22