Heemschut Actief Zuid-Holland Architectuurhistorie met de smartphone Station waar nooit een trein stopt Leiden - In Zuid-Holland is in aanvulling op de traditionele stadswandeling een aantal archi tectuurhistorische wandelingen in ontwikke ling: een arehiteetuurcursus in de praktijk. Met een gratis 'app' op de eigen smartphone krijgt men toegang tot de cursus die ter plaatse 'live' uitleg geeft met aanvullende beelden. Voor het eerste deel, over middeleeuwse verdedigingsar chitectuur, kerkelijke bouwkunst, Hollands re naissance en het Hollands classicisme is Leiden de aangewezen stad. Nu met de afsluiting van het jubileumjaar is het eerste Leidse deel klaar. Je kunt de architectuur natuurlijk het beste leren kennen en beleven door bouwwerken zelf te bekijken in de context van de omgeving. Als Heemschut Zuid-Holland hebben we nu een aantal wandelingen voor ogen, met in iedere stad karakteristieke bouwwerken. De kenmer ken van de verschillende bouwperioden worden met behulp van tekst en beelden toegelicht op een smartphone. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de verandering van functie en zo mogelijk aan verwante panden in de omgeving. Rotterdam. Stationsensemble. Rotterdam - Een actie voor behoud van een stationsensemble waar nooit een trein stopte. Het college van Rotterdam is het eens met behoud, de NS maakt bezwaar. Aan de RFC-weg in Rotterdam, aan het eind van de Beukelsweg, ligt enigszins verscholen een bijzonder spoorwegensemble uit het eind van de 19de eeuw: de Halte Beukelsdijk. Het bestaat uit een stationsgebouw met aange- Zonder werkelijk toegang tot het gebouw wordt ook het interieur getoond en toegelicht. De historische arehiteetuurwandelingen staan op deze manier voor iedereen open, van Heem schutleden en liefhebbers van architectuurge schiedenis tot MBO- en HBO-leerlingen. Deze laatsten kunnen hun kennis verrijken, bijvoor beeld in combinatie met een project. De eerste Leidse wandeling werd mogelijk dankzij een financiële bijdrage van Fonds 1818. De deskundig-inhoudelijke inbreng komt van de kunst- en cultuurhistorica drs. Claudia Thun- nissen, die ook als gids fungeert. Het foto- en filmmateriaal is opgenomen en gemonteerd door Emile de Gruijter, terwijl Reza Fadehartabi en Wojtek Chowanski van Utility Mobzili de ap plicatie voor de smartphone verzorgden. In dit eerste deel wordt uitleg gegeven bij de Burcht, een motte kasteel, de gotische Hoog landse kerk en Ars Aemula, een voorbeeld van een woonhuis in Hollandse renaissance stijl. De wandeling is te downloaden via een 'app', voor zowel smartphones met android program- Leiden. De gotische Hooglandse kerk domineert het Leidse stadsbeeld. Foto Claudia Thunnissen matuur, als binnenkort ook de IPhone. De app is te vinden onder de link: https://market.android.com/details?id=com mobzili.heemschut Het downloaden kost enige tijd en daarom is het aan te bevelen dat vooraf thuis te doen. U kunt de app ook downloaden op uw compu ter, zodat u deze thuis kunt bekijken. Deze verwijzingen zijn, mét toelichting, ook te vinden op de website van Heemschut. Jan Pool bouwde woning voor de stationschef met links en rechts daarvan twee aparte seinwaehter- woningen. Het ensemble is hoogstwaarschijnlijk gebouwd door de architect D.A.N. Margadant van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschap pij (HIJSM) in de voor die tijd in zwang zijnde chaletstijI. Het werd in 1899 opgeleverd. Bijzonder is ook dat dit station als enige in Nederland nooit als zodanig in gebruik is genomen. Vanwege de vele wisselende en snelle ontwikkelingen op het spoor rond die tijd was de functie, mede door de decentrale ligging, al voor de ingebruikname achterhaald. De drie gebouwen zijn vanaf 1910 tot op heden gebruikt als woningen voor spoorwegpersoneel. Daardoor is zowel het ontwerp als de bouw kundige staat van de meer dan een eeuw oude houtbouw goed bewaard gebleven. Ook zijn er in de ondergrond nog sporen van de oorspron kelijke plannen terug te vinden. Heemschut Zuid-Holland heeft, na een melding van bewoners en omwonenden dat gevaar voor sloop dreigde, overleg gevoerd met Rotterdam en met de deelgemeente Delfshaven. Daarbij heeft Heemschut aanwijzing tot gemeentelijk monument bepleit van dit betekenisvolle en zeker voor Rotterdam waardevolle historische spoorwegcomplex van rond de vorige eeuwwis seling. Het resultaat is dat B Ft W 28 juni hebben besloten tot een voorlopige aanwijzing tot gemeentelijk monument. De NS maakt bezwaar, omdat zij de bebouwing als handicap ziet voor herontwikkeling van het terrein, met name voor de toegankelijkheid. Heemschut ziet eerder dat hier juist kansen liggen, door het historisch waardevolle spoorwegcomplex als inspiratiebron voor herontwikkeling te nemen en als meer waarde in een nieuwe situatie te integreren. Ewout van der Dussen, Albert Snethlage en Gert Vos 4 Heemschut december 2011

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 6