Overijssel Spoorbrug Zwolle vervangen door nieuwe 'De Smidse is de ziel van Nijverdal' Zwolle. Dit najaar is de oude spoorbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle gesloopt. Die was buiten gebruik gesteld nadat de nieuwe spoorbrug in juli in gebruik is genomen. De oude spoorbrug dateert in zijn huidige verschijning uit 1950. Oorspronkelijk is de brug bij Hattemerbroek in 1862-1864 gebouwd als enkelsporige tralieliggerbrug met een draaibrug voor het scheepvaartverkeer. In 1936 werd de brug grotendeels vernieuwd, en verbouwd tot een dubbele spoorbrug, met een hefbrug. Bij deze verbouwing kreeg de brug ook twee vaste verstijfde staafboogbruggen, een brugtype dat in Zwolle voor het eerst in Nederland werd toegepast. De nieuwe brug kon worden geplaatst op de bestaande pijlers uit 1864. Nadat de brug in de Tweede Wereld oorlog twee keer werd opgeblazen (in 1940 en 1945) werd de brug in 1950 zoveel mogelijk in de oude staat teruggebracht. Door de inzet van de Zwolse werkgroep Indu strieel erfgoed, Heemschut Overijssel en de Historische Vereniging Hattem blijven enkele oude onderdelen van de spoorbrug behouden. In overleg met Prorail is besloten om een Zwolle. De oude spoorbrug, nog volop in gebruik. Foto Marcel Overbeek rivierpijler aan de Gelderse zijde te bewaren. In deze pijler zal de gedenksteen uit 1862 worden ingemetseld. Deze gedenksteen is in oktober 1862 gelegd door minister Thorbeeke van binnenlandse zaken. De kogelgaten in de steen herinneren nog aan de zware beschie tingen die de brug te verduren had in 1944- 1945. Verder zullen twee stalen hefwielen uit de hefbrug van 1936 bewaard blijven en een plek krijgen naast de rivierpijler. Met dit spoorwegmonument blijft de herin nering bewaard aan een periode van bijna 150 jaar spoorbruggesehiedenis. Ook aan de Zwolse zijde blijft een deel van het oude spoorweg tracé bewaard met een oude spoorwegon derdoorgang. In deze onderdoorgang is een gedenksteen van de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij uit 1905 aangebracht. Nijverdal. Ter Steege Vastgoed in Rijssen heeft een half miljoen euro subsidie ontvangen van de provincie Overijssel voor de ingrijpende renovatie van gebouw De Smidse aan het Hoge Dijkje. Vastgoedontwikkelaar Erwin Tijhof van Ter Steege is blij met deze subsidie, maar bena drukt dat dit bedrag bij lange na niet toereikend is voor het herstel dat dit najaar begint. Hij schat de totale kosten voor het opknappen van dit beeldbepalende rijksmonument op een slordige anderhalf miljoen euro. Ter Steege heeft zijn hoop gevestigd op een aanvullende bijdrage van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente Hellendoorn, die altijd heeft aangegeven zich te willen inzetten voor het behoud van industrieel erfgoed binnen de gemeentegrenzen. De projectontwikkelaar uit Rijssen is bereid aan dit project enkele tonnen bij te dragen. ■11 Nijverdal. De Smidse is het ketelhuis van de Koninklijke Stoomweverij. Foto www.rtvoost.nl De Smidse is het ketelhuis van de Koninklijke Stoomweverij (Koninklijke Ten Cate), dat in 1911 werd gebouwd. Het ontwerp voor dit markante gebouw is gemaakt door architect Krabshuis uit Almelo. 'Dit gebouw is de ziel van Nijverdal', stelt Tijhof. Hij vertelt dat werknemers van het Nijverdalse bouwbedrijf Stegeman, onderdeel van de Ter Steege groep, volgende maand al beginnen met de eerste fase van de renovatie, die naar verwachting ruim een halfjaar in beslag neemt. december 2011 Industria 43

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 45