Fresco's van de middenstand komen uit het verdomhoekje Tom van Eekden - De Bond Heemschut kreeg het omstreeks 1950, na tientallen jaren met anderen actie voeren, voor elkaar dat buitenreclame in de vorm van schilderingen op gevels in onbruik raakte. Geschilderde muurreclames verweerden en ver dwenen geleidelijk. Tegenwoordig werpt dezelfde erfgoedvereniging zich op voor het behoud van de resterende reclames, als representanten van een tijdsbeeld. En er komt een boek. Er bestaan nogal wat reclames waarvan meerdere uitingen over elkaar heen zijn geschilderd Geschilderde muurreclames werden vooral in steden toegepast Fresco's IN HET VOETSPOOR VAN de industrialisatie en verstedelijking volgde vanaf de late negen tiende eeuw de massaconsumptie en daarmee de opkomst van de reclame. Stad en land werden letterlijk bedolven onder steeds nieuwe vormen van buitenreclame. Geschilderde muur reclames met wonderlijke letters en kleurrijke voorstellingen beleefden een hoogtepunt tussen 1920 en 1950. Na 1950 raakte dit reclamemedium in de verge telheid. Dat was mede het gevolg van instanties zoals de Bond Heemschut, die zich keerden tegen deze vorm van 'bevuiling' van gevels in de steden en de dorpen. Een opmerkelijk feit, want nu zijn er vele stemmen binnen Heem schut die opkomen voor het behoud van deze 'tekens op de wand'. Kleurrijk Muurreclame kende eigenlijk twee vormen: opschriften met overwegend letters, of met sprekende afbeeldingen. De oudste categorie bestaat uit uitsluitend letterreclame voor een bepaald product of de naam van een winkel of bedrijf. Deze vorm komt het meeste voor in binnensteden, langs uitvalstraten, in wijken met gemengde woon- en werkbebouwing en in dorpskernen. Vooral voorgevels waren daarvoor populair, omdat deze reclame gemakkelijk kon worden aangepast aan de gevelindeling met deuren en ramen. De meest opvallende muurreclame met vaak kleurrijk geschilderde voorstellingen beleefde een hoogtepunt in de periode tot de Tweede Wereldoorlog. Deze vorm was veel duurder om te maken en vergde meer onderhoud dan de eerdere, simpele letterreclame en kwam daar door uiteindelijk minder vaak voor. De grote, geschilderde muurreclames werden vanaf de vorige eeuwwisseling overal aange bracht waar veel mensen passeerden, met als favoriete locaties de omgeving van stations, pleinen, hoekpanden en halfopen bouwblokken. Lang niet alle bebouwing leende zich ervoor, omdat er wel voldoende blind gevelvlak moest zijn. Geschilderde muurreclames werden vooral in steden toegepast. Daarbuiten waren andere reclamedragers meer in zwang, zoals emaille- borden, geschilderde letterreclame en affiches. De meeste schilderingen werden aangebracht op bakstenen muren of op gepleisterde gevels. Bovendien op grotere hoogte, zodat veel mensen het ook goed konden zien. In enkele steden, vooral in Kampen, Amsterdam en Leiden, maar ook in Bergen op Zoom werden reclamevlakken van soms fraaie in de pleister getrokken ornamentlijsten voorzien. Ook blinde ramen in gevels werden voor muurreclames geschikt gemaakt. In Bergen op Zoom werd het herstel van de vermaarde Miss Blanche Virginia-tabaksreclame in 2009 beloond met de Brabantse Monumentenprijs. Deze gevelre clame is een goed voorbeeld van de beschilde ringen uit de hoogtijdagen. De plaatselijke middenstand maakte vooral gebruik van de goedkopere letterreclame op gevels van winkel- en bedrijfspanden. Blinde zijmuren waren favoriet bij landelijk opere rende adverteerders, vooral de fabrikanten van merkartikelen. Zij hadden het grootste budget en konden zich dus de beste locaties voor grote, geschilderde muurreclames veroorloven. Deze muurbeschilderingen werden ook wel de fresco's van de middenstand genoemd. In de jaren tachtig van de vorige eeuw beleefde de muurreclame een opleving. Waarschijn lijk lagen nostalgische redenen daaraan ten grondslag. Eerder in de jaren zeventig kwam het geëmailleerde reclamebord al in zwang als verzamelobject en later ook als museaal kunst object. Ook voor de vervaagde muurreclames groeide de interesse en werden acties onder nomen voor behoud en herstel. Kiezen Net als bij monumentale gebouwen en reli gieuze muurschilderingen in kerken, is er bij conservering een spectrum van mogelijkheden. Die variëren van volledige reconstructie van een (nagenoeg) verdwenen schildering of het 30 Heemschut december 2011 Tekens aan de wand krijgen nu waardering

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 32