Berichten Groningen wordt museum Restauratie: station f Friesland Inzetten op industrieel erfgoed w Mmü» Balk, Friesland. De zuivel fabriek is tegenwoordig een Bed Ft Breakfast. Foto Marcel Overbeek Zuidbroek - De afgelopen jaren is er door bestuur en vrijwilligers van het Noord-Neder lands Trein Ft Tram Museum (NNTTM) hard gewerkt aan de restauratie van het gesloten station Zuidbroek. Het station, gebouwd volgens een standaardontwerp van de Staats Spoorwegen, werd in 1958 verbouwd door de NS, waarbij de bovenverdieping en de zijvleu gels werden gesloopt. In 2000 wilde NS ook het laatste restant van het stationsgebouw slopen, maar het sloopplan werd ingetrokken en het vervallen stationsgebouw werd gehuurd door de NNTTM. Zuidbroek. Er wordt hard gewerkt aan het herstel. Deze stichting stelt zich ten doel het stations gebouw in de oude staat te herstellen en er een museum in te vestigen, gewijd aan de spoor weggeschiedenis van Noord-Nederland. In 2006 werd het gebouw voor het symbolische bedrag van 1 euro overgenomen van de gemeente Menterwolde. Sindsdien wordt met een aantal vrijwilligers door de NNTTM hard gewerkt aan het herstel. In 2010 kon het hoogtepunt van de restauratie worden gevierd, met de herbouw van de bovenverdieping en de beide zijvleugels. De verwachting is dat het stationsgebouw eind dit jaar helemaal in de oude staat zal zijn teruggebracht. Joure - Veel Industrieel erfgoed in Friesland, waaronder zuivelfabrieken, is door sloop verloren gegaan. Om aandacht te besteden aan dit onderwerp organiseerde het Atelier Fryslan op 24 mei een symposium met als thema het behoud van industrieel erfgoed in Friesland. Er werden in de voormalige fabriek van Douwe Egberts in Joure tijdens dit symposium presen taties gehouden en discussies gevoerd, vooraf gegaan door een rondleiding door het gebouw. De avond zelf stond in het teken van de urgentie van de behoudopgave. Van de ooit 130 zuivelfabrieken in de provincie zijn er nog geen tien over. Voor het na-oorlogse erfgoed doemt intussen ook een opgave op. Spreker Peter de Ruyter schetste de kern van de opgave aan de hand van de ontwikkeling van de bedrijvigheid. Die veranderde in Fryslan van watergerelateerd naar (snel)weggerelateerd. Juist de relatie van het erfgoed met de plek, de sociale betekenis ervan en het landschappelijke netwerk kan inspiratie opleveren voor een transformatie. Anno van der Broek van stichting DBF, het kenniscentrum voor leefbaarheidsprojecten in Noord-Nederland, sprak over de mogelijkheden van het herbestemmen van industrieel erfgoed met als voorwaarde dat leefbaarheid voorop staat. Architect Bert Dirrix (diederendirrix) liet aan de belangstellenden zien dat industrieel erfgoed soms juist enige mate van vervreem ding nodig heeft om weer een plek voor inspi ratie te worden. Ook werd benadrukt dat het herbestemmen of transformeren van industrieel erfgoed niet gaat om perfectie maar juist om het continu veranderen, het onaffe als essentie van de industriële architectuur en de plek. De zuivelfabrieken in Burgum en Oudega zijn voorbeelden van panden die nog overeind staan, maar waarbij voor het voortbestaan moet worden gevreesd. Buiten de zuivelfa brieken zijn er ook nog andere fabrieken en scheepswerven uit het begin van de vorige eeuw die verpauperen en die dringend her steld moeten worden. In het onlangs gesloten coalitie-akkoord hebben gedeputeerde staten van de provincie Friesland zich gecommitteerd aan het behoud van industrieel erfgoed in de provincie. Atelier Fryslan wil dat de provincie nu gericht beleid ontwikkelt voor het behoud van dit soort markante gebouwen. Een probleem is vaak het vinden van een nuttige vorm van her bestemming voor de oude fabrieken. Een oplos sing is soms het bundelen van verschillende functies of bedrijven, zonodig in combinatie met een nieuwbouwproject. 42 Industria augustus 2011 Nil

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 44