Joep Broeren - Heemschut-leden reizen komend najaar en volgend voorjaar af naar het oosten van Duitsland om kennis te maken met de bakermat van de heemschutgedachte, de Heimatschutzbund, die in 1904 te Dresden werd opgericht. Anders dan in Nederland belandde deze beweging, onder meer als gevolg van de nazi-jaren, ver buiten het maatschappelijk middenveld. Toch zijn er voorzichtige pogingen weer een discussie op gang te krijgen over waardevol erfgoed en hoe dat te behouden. De Bund Heimatschutz komt op voor het belang van architectuur, geschriften, muziek en schilderkunst Tijdens de industriële revolutie is er iets vreselijk misgegaan HET FENOMEEN Eleimatschutz presenteer de zich aan het einde van de 19DE eeuw in Duitsland als een redmiddel voor hoogwaar dige, streekgebonden cultuur. Elierbij vormt de toegankelijkheid van die regionale cultuur voor de leek het uitgangspunt. Effectieve commu nicatie met deze onbevangen aanschouwer is voor Eleimatschutz dus succes bepalend. Er worden boeken geschreven, lezingen gehou den en manifestaties georganiseerd. Buiten de ideologische drijfveer is er onmiskenbaar ook een economisch motief voor de verheerlijking van regionale eultuurprestaties. Die moeten stand zien te houden te midden van een groei ende belangstelling voor het exotische: het vertrouwde inheemse appelleert ogenschijnlijk veel minder aan de verbeelding. Dit mechanisme zou volgens de Eleimatschutz ten koste gaan van regionale producten. De pogingen om dit regionale werk nog aan de man te brengen zijn volgens velen door de sterke aantrekkingskracht van het culturele ex periment, de externe impuls, dan ook gedoemd te mislukken. In het kort gezegd komt de Deut sche Bund Heimatschutz sinds haar oprichting in 1904 op voor het belang voor het regionale cultuurproduct. Hieronder valt de architectuur, maar ook dichtwerk, geschriften, muziek en schilderkunst. Intern conflict De voorwaarden tot hernieuwd economisch succes voor het regionale cultuurproduct zijn volgens de meer zakelijk georiënteerde Heimatsehutz-leden een efficiënte productie, een begrijpelijk vormgebruik en logische functie-uitdrukking. De idealisten echter richten zich meer op de 'expressie van de volks aard' en de 'verbijzondering in het dagelijks leven'. Deze voorwaarden voor succes vinden zij dus enerzijds in de combinatie van techniek en wetenschap en anderzijds in de volkskunde. Dit is niet verwonderlijk, omdat de bond grofweg bestond uit ambachtslieden, weten schappers en cultuurhistorici. Wat hen in eerste instantie bond was de behoefte om de regio nale expressie te verkopen. Toch was een intern conflict niet te vermijden. De term 'Heimat' is een relatief neutraal begrip, dat naar een oorsprong, een oriëntatiepunt verwijst. 'Schutz' duidt op een strijd, zowel offensief als defen sief, de letterlijke vertaling is 'bescherming'. Dit doet twee vragen rijzen: welke oorsprong vormt het oriëntatiepunt en waartegen en hoe dient deze beschermd te worden? De Heimatschutz-stelling is wel duidelijk. Tijdens de industriële revolutie is er iets vrese lijk misgegaan. Het dagelijkse leven verslech terde drastisch door de grootschalige verste delijking. Fysiek en mentaal heeft het volk te lijden onder de teloorgang van de sociaal- economische en maatschappelijke structuur van de middeleeuwse 'Altstadt'. De industriële revolutie veroorzaakte dan ook een hiaat in de Germaanse cultuurontwikkeling en dat dient uiteraard teniet gedaan te worden. Normatief Dit omgekeerde cultuurideaal krijgt op uiteen lopende manieren invulling. De zakelijke rea listen gaan uit van herstel van de leemte in de cultuurontwikkeling, met geleidelijk regionale cultuurontplooiing als einddoel. Architecten en stedenbouwkundigen zijn volgens deze groep door de snelheid van de economische en tech nische ontwikkelingen tijdelijk gedesoriënteerd geraakt. Techniek, kunst en wetenschap dienen weer in evenwicht te komen met de intrinsieke kwaliteiten van de geleidelijk gegroeide mid deleeuwse stad. Met de succesvolle invoering van eigentijdse technieken zouden architecten in staat moeten zijn wederom hoogwaardige woon- en leefomstandigheden te creëren. De idealisten hebben echter veel meer moeite met de ontstane situatie. In hun ogen is niet al leen het verschraalde alledaagse leven in gevaar. 30 Heemschut augustus 2011 De tweestrijd om de Duitse leek

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 32