n De grootste en opvallendste reclames verdwenen al snel uit het Amsterdamse straatbeeld reclameregels uit te vaardigen of de bestaande na te leven. De bond stelde twee jaar na het laatste verzoek dan maar voor om de reclameverordening van de provincie Noord-Holland voor Amsterdam van toepas sing te verklaren. Zonder resultaat. Jarenlang gebeurde er niets, totdat de gemeente in 1921 plotseling meteen ontwerp-verordening kwam, die overigens pas in 1924 van kracht werd. De nieuwe regeling gaf het college de bevoegdheid reclame, zichtbaar vanaf de openbare weg, te verbieden indien deze naar het oordeel van burgemeester en wethouders het stads- schoon schaadde. Met de totstandkoming van de reclameverordening had Heemschut eindelijk haar doel bereikt. Na ruim een decennium actievoeren werden de acties beloond. Cineac Hoewel het begrip stadsschoon ook nu weer tot vele discussies leidde, verdwenen de grootste en opvallendste reclames al snel uit het Amsterdamse straatbeeld. Toch moest Heemschut de gemeente, ondanks enkele reclamerichtlijnen, bij de les houden. In de jaren 1928 tot 1935 zijn met de hulp van Heemschut niet minder dan vijfhonderd licht- en neonreclames van de grachten verwijderd. De reclamerichtlijnen die de gemeente vanaf het einde van jaren twintig hanteerde, kwamen het stadsschoon abso luut ten goede. Zo mochten op de hoofd grachten, uitgezonderd kruispunten met drukke winkelstraten en enkele delen van de Prinsengracht, geen lichtreclames aanwezig zijn. Daarnaast streefde de gemeente ernaar de afmetingen van reclame te beperken en schreeuwende kleuren moesten verwijderd worden. Ook dienden reclames die boven het silhouet van een bouwwerk uitkwamen vermeden te worden. Een uitzondering was het uithangbord van de bioscoop Cineac. Amsterdam. Journaalbioscoop Cineac aan de Reguliersbreestraat, 1934. Foto Stadsarchief Amsterda m Heemschut heeft een lange en verbeten strijd moeten voeren om het erfgoed, niet alleen in Amsterdam, te beschermen tegen ontsierende reclame. Uiteindelijk is het gelukt de hoofdstad voor grote delen, uitzonderingen daargelaten, reclamevrij te krijgen. Uit de huidige discussie omtrent de enorme steigerdoeken in Amsterdam en andere steden blijkt echter eens temeer, dat erfgoedorganisa ties als Heemschut ook in de komende honderd jaar nodig zijn om het gezicht van Amsterdam en andere Nederlandse steden te beschermen tegen overmatige reclame uitingen. J. Amende is historicus cn onlangs afgestu deerd op de ontwikkeling van stadsreclame in Amsterdam in de periode 1870-1930 en de daaruit voortspruitende strijd tussen onder nemers, erfgoedbesehermers en de stedelijke overheid. augustus 2011 Heemschut 21 i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 23