Behoud w JJJj m SSI li» LEOERhandel lis i1 Warmde sstüaat38 34 WAR MOE SST RA AT 34 Ontsierende reclames een van de 'bemoeiingen' van jonge bond Jorg Amende - In de zomer van 1885 bezocht de zeventienjarige stu dent Hajo Brugmans samen met zijn ouders en jongere broertje Auke Amsterdam. De jongeman werd niet alleen gegrepen door de schoon heid van de stad, maar tevens door de alomtegenwoordigheid van de moderne reclame. Daar moest actie tegen worden ondernomen. Nergens had hij dat eerder gezien: HENRI.G.d.SNEL VANBEUGENS «t»urruflnA7i.iM AZIJN Damrak Oostzijde, circa 1906-1910. Achterzijde van de huizen aan de Warmoesstraat 18 tot 36 met geschilderde reclame. Centraal de Guldenhandsteeg. Foto G.H. Breitner, Stadsarchief Amsterdam 'Alle plaatsen aan de huizen, waar maar wat kon gezet worden, staan vol aankondigingen, verder ziet men geschilderde advertenties op blinde muren, en ten slotte wordt geen huis gebouwd, of de schutting er om heen is geheel bezet met advertenties'. Reclame was een feno meen dat zich tegen het einde van de negen tiende eeuw steeds vaker en opvallender in het Amsterdamse straatbeeld manifesteerde. In het begin van de twintigste eeuw ontwikkelde de augustus 2011 Heemschut 19 SR till MB 181 |H| MB LfiJ bbb M8R VOORHEEN GEBR5 u If csr ■9 A i ibak.rifiwiri4.iwi« 4T18. Heemschut tegen moderne reclame

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 21