\/a
'<w/mx a?
vv<4 W
Uitbreiding
Het station, naar ontwerp van architect Peter
Kilsdonk, ondergaat vanwege de aansluiting
op de Hanzelijn een verbouwing en wordt
daardoor twee keer zo groot. In het oorspron
kelijke ontwerp is hiermee al rekening gehou
den. Toch waren de hoge onderhoudskosten
van de kap aanleiding voor onderzoek naar een
nieuwe kapconstructie. Omdat het echter een
goed voorbeeld van postmoderne Nederlandse
station-arehiteetuur uit de jaren tachtig is,
is besloten het ruimtevakwerk, de specifieke
knopen en opleggingen, de kleurstelling en de
nieuwe entreeluifel volgens bestaand ontwerp
uit te laten voeren.
Schoonheid
Het station en de spoorlijn staan niet altijd in
een goed daglicht, door overlast en criminali
teit waar de media graag op inspringen. Over
schoonheid wordt dan door niemand meer
gesproken.
Station Lelystad Centrum is echter een prachtig
voorbeeld van een viaduetstation. Eigenlijk het
eerste echt geslaagde voorbeeld. In 1989, een
jaar na de oplevering, werd het station juist
hierom en voor de aandacht voor de beleving
van de gebruiker, bekroond met de internatio
nale Brunei Award. Station Lelystad Centrum is
bovendien de inspiratiebron voor vele viaduct-
stations die na 1988 zijn ontworpen, waaronder
het nieuwe station Berlin Hauptbahnhof. In de
wereldwijde ontwikkeling van viaduetstations
blijkt de grote stap in 1988 bij Lelystad Centrum
gemaakt te zijn.
Jammer dat tegenwoordig zo weinig mensen die
schoonheid zien en ervaren. Het station verdient
beter.
A. Lieth is oud-redacteur van Heemschut. Zij
schrijft, ontwikkelt concepten en ontwerpt.
Bronnen
C. Douma, Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998,
Walburg Pers 1998.
Laszló Vakar, raadgevend ingenieur bij Movares, con
structief ontwerper van de kap van Lelystad Centrum.
augustus 2011 Heemschut 13
tB/è XOMSW*