\/a '<w/mx a? vv<4 W Uitbreiding Het station, naar ontwerp van architect Peter Kilsdonk, ondergaat vanwege de aansluiting op de Hanzelijn een verbouwing en wordt daardoor twee keer zo groot. In het oorspron kelijke ontwerp is hiermee al rekening gehou den. Toch waren de hoge onderhoudskosten van de kap aanleiding voor onderzoek naar een nieuwe kapconstructie. Omdat het echter een goed voorbeeld van postmoderne Nederlandse station-arehiteetuur uit de jaren tachtig is, is besloten het ruimtevakwerk, de specifieke knopen en opleggingen, de kleurstelling en de nieuwe entreeluifel volgens bestaand ontwerp uit te laten voeren. Schoonheid Het station en de spoorlijn staan niet altijd in een goed daglicht, door overlast en criminali teit waar de media graag op inspringen. Over schoonheid wordt dan door niemand meer gesproken. Station Lelystad Centrum is echter een prachtig voorbeeld van een viaduetstation. Eigenlijk het eerste echt geslaagde voorbeeld. In 1989, een jaar na de oplevering, werd het station juist hierom en voor de aandacht voor de beleving van de gebruiker, bekroond met de internatio nale Brunei Award. Station Lelystad Centrum is bovendien de inspiratiebron voor vele viaduct- stations die na 1988 zijn ontworpen, waaronder het nieuwe station Berlin Hauptbahnhof. In de wereldwijde ontwikkeling van viaduetstations blijkt de grote stap in 1988 bij Lelystad Centrum gemaakt te zijn. Jammer dat tegenwoordig zo weinig mensen die schoonheid zien en ervaren. Het station verdient beter. A. Lieth is oud-redacteur van Heemschut. Zij schrijft, ontwikkelt concepten en ontwerpt. Bronnen C. Douma, Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998, Walburg Pers 1998. Laszló Vakar, raadgevend ingenieur bij Movares, con structief ontwerper van de kap van Lelystad Centrum. augustus 2011 Heemschut 13 tB/è XOMSW*

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 15