Binnen enkele jaren staat ongeveer kwart van de winkels in binnensteden leeg Eric Ie Gras - De Nederlandse detailhandel maakt moeilijke tijden door. Grote winkelketens en kleine winkeliers sluiten hun bedrijven vanwege de teruglopende bestedingen en de opkomst van internet. Lege panden blijven achter en verpaupering dreigt. 'De zorg voor de binnensteden is een gedeelde taak voor overheden, detailhandel en Heemschut.' Assen. Op de hoek van de Groningerdwars straat staat deze broodjeszaak leeg. Foto's Casper Ie Gras Assen, Groninger straat. De opheffings uitverkoop is achter de rug. De winkel is dichtgespijkerd. WE HEBBEN ER AL VEEL OVER gepraat, maar nu is het serieus, zegt CBW- MITEX, de organisatie van detailhandelaren in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Als gevolg van een reeks ontwikkelingen, de snelle opkomst van internet voorop, zullen de Nederlandse steden de komende jaren een ingrijpende gedaanteverwisseling ondergaan. In 2020, voorspelt de branche-organisatie, zullen we een vijfde tot een kwart van onze aankopen via internet doen. Mede als gevolg daarvan zal twintig tot vijfendertig proeent minder vierkante meters winkeloppervlak nodig zijn. Het gaat dan niet alleen om perifere detailhandelsgebieden en aanloopstraten, maar ook om binnensteden waar het aantal bestaan de winkels met een vijfde, misschien nog meer, kan afnemen. En juist in die binnensteden, vaak de historische kernen van een stad, kun je geen leegstand gebruiken. Want leegstand, dat is inmiddels overduidelijk, leidt tot achteruitgang, verpaupering, een aangetaste stadsidentiteit en een teruglopend stadsimago. Assen. In het centrum wordt hard gebouwd aan een nieuw winkelcen trum. Los van de vraag of er voldoende gegadigden voor zijn betekent het een nog grotere kans op leegstand in het centrum. Vergrijzing Andere ontwikkelingen zijn ook zorgwekkend. De vergrijzing slaat toe onder winkeliers in de detailhandel en hun opvolgers staan niet in de rij. Als het lukt om een winkelpand te verkopen, dan is de koper doorgaans alleen geïnteres seerd in de locatie en niet in voortzetting van het bedrijf. Bovendien kan de afname van het rendement in de detailhandel, een ontwikkeling 10 Heemschut augustus 2011 Detailhandel strijdt tegen kale etalages

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 12