Modernisering Monumentenzorg Je kunt tegelijk de eigenaars informeren over wat wél en niet vergunningplichtig is in hun interieur Zijlstra: 'Wij gaan niet proberen vast te stellen wat het interieur van 60.000 monumenten is' Politieke wil gedoogcoalitie waren het er helemaal mee eens en ook D66, ChristenUnie en SGP stemden in de Tweede Kamer uiteindelijk in met dat beleid. Dankzij een artikel in het tijdschrift Heemschut van december 2010 ('Amsterdam op de bres voor historische interieurs') realiseerde ik me dat maar een klein deel van de interieurs van de rijksmonumenten is beschreven. Koos Steenhouwer, oud-voorzitter van de stich ting Bouwhistorie Nederland, bevestigde dat in een vlammend artikel in NRC-Handelsblad. Hij stelde dat er van 80°/o van onze monumenten geen beschrijving van het interieur bestaat. Volgens hem komt dat doordat het interieur tot 1990 als privédomein en daarmee als taboe voor Monumentenzorg gold. 'Pas nadat Neder land de internationale verdragen ondertekende waarin ook het interieur wordt beschermd, zijn gemeentelijke bouwhistorici begonnen om deze kennisachterstand in te halen.' Het bracht mij tot een pleidooi om een poging te doen de interieurs alsnog te beschrijven. 'Dat heeft niet alleen het voordeel dat de overheid dan eindelijk weet wat er voor waardevols in onze rijksmonumenten is te vinden, maar je kunt tegelijk de eigenaars informeren over wat wél en niet vergunningplichtig is in hun interieur. En ik ben er van overtuigd dat wie de cultuurhistorische waarde van zijn interieur kent, daar voorzichtig mee zal zijn.' Vandaar die motie. Helaas, staatssecretaris Zijlstra ('Watje niet kent, daar kun je niet op handhaven, dat ben ik met de heer Slager eens') had er geen trek in. 'Wij gaan niet proberen vast te stellen wat het interieur van 60.000 monumenten is. Dat is qua mankracht onuit voerbaar. En als iemand aanbelt en zegt: "Ik ben van de gemeente, mag ik even binnenkijken?" is het maar de vraag of je dat zomaar moet toestaan.' Gek genoeg zei de woordvoerster van de PvdA bijna letterlijk hetzelfde tegen me toen ik haar handtekening onder de motie vroeg. En ja, toen was het wel duidelijk: de politieke wil ontbrak. Niet alleen bij de staatssecretaris, maar ook bij de meerderheid van mijn collega-senatoren. En dan kun je tegenwerpen dat de Monu mentenwet in eerste instantie is bedoeld om monumenten te beschermen en niet om eigenaren te faeiliteren. Je kunt vaststellen dat ze fiscale voordelen genieten en echt niet flauw zullen doen als van hen als tegenpres tatie wordt gevraagd om het interieur te laten bekijken en beschrijven. Je kunt benadruk ken, dat zo'n inventarisatie echt niet op stel en sprong klaar hoeft te zijn, als er maar een plan wordt gemaakt. Je kunt er op wijzen dat er bij de erfgoedorganisaties heel veel deskun dige vrijwilligers zijn, die misschien heel goed ingezet kunnen worden. Je kunt roepen dat er internationale verdragen zijn ondertekend. Je kunt argumenteren dat het echt niet te moeilijk is voor de staatssecretaris om de gemeenten en erfgoedorganisaties om de tafel te roepen om te bekijken of er een plan gemaakt kan worden. Het is allemaal vechten tegen de bierkaai als de politieke wil er niet is. Wat resteert is een boze tegenstem tegen de wet en het katterige gevoel na die laatste dag. K. Slager is oud-senator van de Socialistische Partij. De Eerste Kamer stemde 31 mei in met het wetsvoorstel modernisering monu mentenzorg. Dit betekent dat er het nodige verandert in de Monumentenwet 1988 en de Wet algemene bepalingen omgevingsreeht (Wabo). Niet nog dit jaar, maar per 1 januari 2012 komt de ondergrens van vijftig jaar voor het aanwijzen van monumenten te ver vallen. Ook modernere gebouwen komen dan in aanmerking. Tegelijk vervalt dan echter ook de mogelijkheid voor belang hebbenden om aanwijzingsverzoeken te doen. De procedure voor het wijzigen van rijksmonumenten zal vereenvoudigen. Per 1 oktober komt er een subsidierege ling voor het bevorderen van herbestem ming. Deze regeling geeft een recht op subsidie voor het wind- en waterdicht houden van monumenten en voor het verrichten van haalbaarheidsstudies naar herbestemming. De algemene maatregel van bestuur die het vergunningvrij wijzigen van rijksmo numenten en het vergunningvrij bouwen in beschermde gezichten regelt, treedt ook per 1 januari 2012 in werking, evenals de wijziging van het Besluit ruim telijke ordening dat bepaalt dat bij het maken van bestemmingsplannen rekening gehouden moet worden met de cultuur historie. Er volgt, naar aanleiding van een motie van PvdA-Kamerlid mevrouw Mein- dertsma, overleg over de normen voor cultuurhistorisch onderzoek, die snel aangepast kunnen worden aan nieuwe inzichten. De Rijksdienst voor het Cultu reel Erfgoed neemt het initiatief hiertoe. augustus 2011 Heemschut 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 11