Erfgoeddraagvlak onder jongeren stelt toekomst veilig j Jaap Kamerling - Jongeren hebben vaak maar weinig binding met hun omgeving en al helemaal niet met het erbij horende erfgoed. Ze hebben ook weinig begrip voor monumenten, cultuurlandschap, architectuur en archeologie. Om ons erfgoed ook voor komende generaties veilig te stellen is meer draagvlak bij juist jongeren erg belangrijk. dertig klassen met pubers geworven, met wie we veroveringen gingen doen. Met één groepje bezochten we het oude Park Frankendael in Amsterdam. We vertelden het verhaal van de buitenplaats en het park en daarover maakten we samen met de kinderen een filmscript. Dat presenteerden we eerst aan de klas en daarna gingen we samen met de kinderen filmen.' Een meisje: 'Vroeger kwamen daar de rijke mensen van Amsterdam om te chillen. En er was een vervallen huisje met een enge kluizenaar'. Van buitenplaats en park werd een filmpje gemaakt. Een jochie: 'Ik moest een Duitse soldaat spelen.' (Tijdens de bezetting zaten hier onderduikers verborgen). Zo raakten de kinderen veel meer betrokken bij de historie van de plek. Ze ver overden die op hun manier en zo ging de plek voor hen leven. Mildred van der Zwan vertelt iets over het project Jongerengidsen van Open Monumen tendag. 'We zijn eerst jongeren gaan werven op diverse scholen. Daarna selecteerden we samen met hen een aantal monumenten en vervol gens leerden we hen hoe ze kinderen, maar ook volwassenen, in zo'n monument kunnen rondleiden. De leerlingen kunnen hun deelname laten gelden als stage. De jongeren raakten heel enthousiast over cultureel erfgoed en willen veel vaker gaan rondleiden, ook na dit project.' In Utrecht laat Eefje Smit van Landschap en Erfgoed scholen monumenten adopteren en de leerlingen kennismaken met monumenten vanuit een ervaringsgerichte aanpak. 'We sluiten aan bij de reguliere lesstof. De meer theoretisch georiënteerde kinderen lieten we bij een bezoek aan Kasteel Zuylen, waar de feministe Belle van Zuylen resideerde, na de uitgebreide kennismaking met het slot een brief aan Belle schrijven. Maar leerlingen die een praktische opleiding volgen, geven we weer een kijkje in het restauratatiewerk van de Monu- mentenwaeht in Utrecht door op een dak te klimmen. Zo vinden we een goede aansluiting bij het interesseniveau van de leerlingen.' Esther Agrieola, directeur van het Bureau Monumenten Amsterdam, vindt het prima dat de scholen speciale projecten opzetten, maar ze vindt eigenlijk, dat het cultureel erfgoed overal moet insluipen in de wereld van jongeren. En dat kan heel goed met behulp van de nieuwe sociale media, waar de kinderen dichtbij staan. Zonder moeilijk jargon te gebruiken, doch het erfgoed gewoon toegankelijk maken voor iedereen. Ismael el Mourabet, jongere uit de tv-serie Onze Schotten: 'Je moet de geschiedenis niet leren uit een boek, maar de historie gewoon gaan ruiken in het monument zelf. Dan snuifje letterlijk op wat daar vroeger gebeurde.' Drs. J. Kamerling is journalist erfgoed en secre taris van de commissie Heemschut Amsterdam Amsterdam. De voormalige graansilo aan het IJ, tegenwoordig bewoond. Foto Marcel Mulder juni 2011 Heemschut 31 Jongeren op eigen manier monumenten laten veroveren

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 33