Literatuur Colofon Industria in Heemschut Nieuw Leven voor meer Gebouwen 48 Industria april 2011 hergebruik kan sneller en beter Eisse Kalk Nieuw leven voor meer gebouwen; hergebruik kan sneller en beter. Amsterdam, Agora Europa, 2010. 200 biz., ill., register. ISBN 978.90.811002.4.3. Prijs: 15. 'Nieuw Leven voor meer gebouwen' is de nieuwste publicatie op het gebied van herbestemming van gebouwen. Het boek, dat geheel is gewijd aan voorbeelden van herbestemming in Amsterdam, werd in november 2010 gepubliceerd door de Stichting Agora Europa en het Atelier van Bouwmees ters in Amsterdam. Het boek geeft een actueel overzicht van de historische ontwikkeling en de huidige stand van zaken rond leegstand en hergebruik in de hoofdstad voor zes categorieën van gebouwen: kerken, industrieel erfgoed, pakhuizen en kazernes, ziekenhuizen en badhuizen, kantoren, onderwijsge bouwen en maatschappelijk vastgoed. In zeven hoofdstukken worden de voor naamste knelpunten voor hergebruik belicht en oplossingen aangedragen voor een snellere en betere aanpak van hergebruik. In een aparte bijlage worden de resultaten samengevat van de twee campagnes 'Nieuw Leven voor Oude Gebouwen' die in 2007 en 2009 zijn georganiseerd en waaraan meer dan 7.500 Amsterdammers hebben deelgenomen. Het boek laat zien hoe hergebruik van gebouwen en gebieden leidt tot maatschappelijke meerwaarde. Die kan het beste worden gerealiseerd door samenwerking tussen een actieve overheid, bewoners- en maatschappe lijke organisaties en marktpartijen. Een groot aantal betrokkenen en ervaringsdeskundigen op het gebied van herbestemming in Amsterdam (en daarbuiten) zijn voor dit boek geïn terviewd, waaronder initiatiefnemers, marktpartijen, bestuurders, projectlei ders, actieve bewoners en gebruikers. De auteur, Eisse Kalk is directeur van de Stichting Agora Europa, oud-directeur van het Instituut voor Publiek en Politiek en voormalig hoofd van het Bureau Bestuurscontacten in Amsterdam. 'Nieuw leven voor meer gebouwen' biedt een bijzonder compleet overzicht van historische en actuele herbestem mingsprojecten in Amsterdam, en is van groot belang voor iedereen die betrokken is bij het thema. De publicatie geeft daarnaast niet alleen een visie op herbestemming vanuit de traditionele categorie profes sionals, maar ook vanuit de inbreng van stadsbewoners die bij vele projecten direct betrokken zijn geweest. Dit geeft het boek een bijzondere invalshoek en meerwaarde. Het boek sluit af met een register van gebouwen en adressen. Wat betreft het industrieel erfgoed wordt onder meer aandacht besteed aan de Westergasfabriek, de Oostergas fabriek, pakhuizen en havengebouwen, en de drukkerij Tetterode. Ton Burgers Watermonumenten; beken, bruggen, dijken en gemalen in Arnhem. Utrecht, Matrijs, 2010. (Reeks Arn hemse Monumenten, dl. 23)80 blz., ill., lit.opg. ISBN 978.90.5345.422.0. Prijs: 9,95. Arnhem heeft een aantal beeld bepalende beken en sinds de grote uitbreidingen in Arnhem-Zuid snijdt de Nederrijn de stad middendoor. In deze publicatie wordt aandacht besteed aan de relatie van de stad met het water en aan de watermonumenten in het bijzonder. Aan Arnhems beken stonden watermolens die energie leverden voor het produceren van gebruiksgoe deren zoals papier, bier en kruit. Later kwamen er wasserijen en bleekvelden. Beken waren ook de romantische spil in het ontstaan van landgoederen, waarbij molens plaatsmaakten voor watervallen, fonteinen en vijvers. In de negentiende eeuw verdwenen de beken en grachten uit het stads beeld wegens toenemende vervuiling. Arnhem streefde al vroeg naar een vaste Rijnbrug, als opvolger van de eeuwenoude schipbrug, maar kreeg zijn eerste verkeersbrug pas in 1935. De geschiedenis van deze brug was drama tisch tengevolge van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog (Slag om Arnhem), maar in 1950 werd de huidige versie van de brug heropend. Dat was het begin van de sprong naar Zuid, samen met de achter een nieuwe dijk gebouwde wijk Malburgen. Na 1950, in de Koude Oorlog werd bij Arnhem een militair stuwwerk met caisson aangelegd bij de rivier. In crisistijd kon hiermee de rivier worden afgesloten, waardoor een groot gebied onder water zou komen te staan, de 'IJssellinie'. De restanten van deze linie worden in het boek beschreven, evenals voorbeelden van sluizen, waterpartijen, bruggen, pompgebouwen en gemalen. Industria is de nieuwsbrief van de Stichting Federatie Industrieel Erfgoed Nederland (FIEN). FIEN zet zich sinds 1984 in voor het behoud van industrieel erfgoed in Neder land. Bij FIEN zijn 65 lokale en regionale stichtingen en verenigingen aangesloten. Website www.industrieel-erfgoed.nl Redactieadres Industria Redactie Industria p/a Marcel Overbeek Noteboomstraat 61 8021 WR Zwolle Mailadres industria@industrieel-erfgoed.nl Beken bruggen» dijken en gemalen in Arnhem Mjjfe,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 50