Zuid-Holland Van der Klauwtoren bedreigd De kraanbrug aan de Dief dijk Leiden. Van der Klauwtoren. Foto Marcel Overbeek Leiden - Aan de Kaiserstraat 63 in Leiden staat de Van der Klauwtoren, ooit een faculteitsge bouw van de Leidse Universiteit. De Stichting Industrieel Erfgoed Leiden zet zich in voor het behoud van dit markante gebouw uit de periode van de wederopbouw. Het is in 1956 ontworpen door architect ir. G. Friedhoff en is opgetrokken in een betonskelet, met een karak teristieke bekleding van de buitengevels in rode baksteen. De verticale muurdammen geven het gebouw een rijzige uitstraling. Het 40 meter hoge gebouw, de huisvesting voor het Biologie-instituut, is sinds juli 2009 niet meer in gebruik en staat nu op de nomi natie te worden gesloopt. De Van der Klauw toren is genoemd naar de vroegere hoogleraar in de algemene Zoölogie. Volgens STIEL is de Van der Klauwtoren een belangrijk monument uit de naoorlogse periode, en bovendien een gebouw dat een belangrijke plaats inneemt in de geschiedenis van de Rijksuniversiteit Leiden. Daarnaast neemt het gebouw een belangrijke plaats in in het oeuvre van architect Friedhoff. Het interieur verkeert nog in goede staat en het pand leent zich uitstekend voor hergebruik in de vorm van appartementen, kantoren of ateliers. Volgens een onderzoek van STIEL aan de hand van de zogeheten erfgoedmeetlat verdient het gebouw de vereiste waardering van 3,5, voldoende voor toekenning van de monumentenstatus. De kraanbrug bij Fort Naarden. Foto vaarwaterplan.nl en verlaanenbouwstra.nl De kraanbrug bij Fort Asperen. Leerdam - De kraanbrug is een van de meest bijzondere typen brug van ons land. Van dit type, dat vaak werd toegepast bij de toegang tot vestingwerken, zijn nog twee exem plaren overgebleven. De kraanbrug bij het fort Naarden is in 2007 al gerestaureerd. In december 2010 is het herstel begonnen van de kraanbrug van het fort Asperen aan de Diefdijk, op de grens van Zuid-Holland en Gelderland. De kraanbrug aan de Diefdijk werd in 1880 gebouwd als onderdeel van de railverbinding Leerdam-Geldermalsen, ofwel de oude Betuwe lijn. De brug, die tegelijk als verdedigingswerk dienst deed voor het fort Asperen, bestaat uit een smeedijzeren constructie van vier driehoek- vormige staanders, die met elkaar zijn verbonden en zijn bevestigd aan het bakstenen landhoofd van de fortgraeht. De brug heeft als bijzonder heid dat deze bij het opendraaien zijwaarts wegzwenkt. Het fort Asperen maakte deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Bij het herstel zal vooral het in slechte staat verkerende ijzerwerk van de brug worden aangepakt. Hiervoor wordt dit onderdeel gedemonteerd en vervoerd naar een scheepswerf, waar de restauratie zal plaatsvinden. Mogelijk zal de kraanbrug ook weer draaibaar worden gemaakt. De restauratie van deze unieke brug wordt financieel mogelijk gemaakt door bijdragen van Staatsbosbeheer (eigenaar van de brug) en de Dienst Landelijk Gebied. april 2011 2010 Industria 45

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 47