De boodschap is belangrijk voor de multiculturele samenleving en voor het Europa van vandaag m fm l Berlijn. Het trappenhuis van het Neues Museum, David Chipperfield Archi tects. Deze restauratie won vorig jaar de Grand Prix for Conservation van de Europese Unie en Europa Nostra. Foto Europa Nostra HET KANTOOR VAN Sneska Quaedvlieg bij Europa Nostra op Lange Voorhout 35 in Den Haag staat vol met boeken, memento's, rapporten en foto's. Haar agenda is druk, druk, druk. Nu zet ze haar eeuwig rinkelende Blackberry uit, gaat rustig zitten op de bank en schenkt groene thee in een reuzenmok. 'Afgelopen november waren wij in Berlijn in het kader van de nationale prijsuitreiking van onze European Union Prize for Cultural Heritage/ Europa Nostra Awards,' vertelt Quaedvlieg. 'In 2010 was één van onze zes 'Grand Prix' gegeven voor de renaissance van het Neues Museum, een bijzonder, grootschalig project van wereldfaam gerealiseerd door David Chip perfield. De andere 'Grand Prix' was voor het kleinschalige, maar betekenisvolle project rond het Baerwald-bad, een openbaar badhuis in het Kreuzbergkwartier van Berlijn, in functie geble ven dankzij toegewijde vrijwilligers. Daar, aan de rand van het zwembad, werd de ceremonie voor beide topwinnaars uit Berlijn gehouden.' Van en voor iedereen 'De restauratie van het Baerwald-bad is ge bruikt om jonge mensen uit de buurt, vaak van niet-Duitse afkomst, een opleiding en een per spectief te geven. Deze jonge mensen kwamen het podium op, een beetje verlegen, maar toen begon iedereen luid te applaudisseren en je kon zien hoe trots ze waren met wat ze hadden geleerd en bereikt. Het bad is nu weer volle dig opgeknapt en maakt onderdeel uit van de gemeenschap: een erfgoedgemeensehap zoals die omschreven wordt in de zojuist in werking getreden Faro Conventie. De buurtbevolking van het Kreuzbergkwartier is sterk veranderd in de afgelopen dertig jaar. Voor hen heeft dit gebouw nu een nieuwe betekenis gekregen. De betekenis en boodschap van dit project is zo belangrijk voor de multiculturele samenle ving en voor het Europa van vandaag. Erfgoed moet mensen verbinden, niet uit elkaar drijven. Erfgoed is inderdaad van iedereen en vóór iedereen. Dat is de filosofie van Europa Nostra.' Quaedvlieg loopt naar een muur waarop een collage van foto's te zien is uit het rijke verleden van de organisatie die over twee jaar vijftig jaar bestaat. 'Kijk, dit is een mij zeer dierbare foto van Otto von der Gablentz (deze prominente Duitse diplomaat, overleden in 2007, was Executive President van Europa Nostra van 2002 tot 2006, Red.). We hebben zoveel meegemaakt in de jaren dat we mochten samenwerken. Ik voel me, net als Otto, zeer ver bonden met de missie van Europa Nostra. Juist vanwege de Europese gedachte die eraan ten grondslag ligt. Ik kom oorspronkelijk uit de Bal kan, uit Belgrado, en ik ben voor méér Europa, niet minder. Door de recente gebeurtenissen in mijn geboorteland ben ik me misschien meer dan de gemiddelde Europeaan bewust van het feit dat het behoud van cultureel erfgoed niet vanzelfsprekend is. Je moet ervoor opkomen en het beschermen. Je moet mensen bewust maken van het belang ervan voor ons dagelijks leven, voor onze gemeenschappelijke cultuur en geschiedenis, voor ons welzijn, maar ook voor ons milieu en zelfs voor onze economie.' Verloren erfgoed Er is in de 20ste eeuw door oorlogen en conflic ten een enorme hoeveelheid kostbaar cultureel erfgoed verloren gegaan. 'Er is al zoveel dat 10 Heemschut april 2011

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2011 | | pagina 12