Besloten werd de 'bomentaal'
von Slotervaart in koort te
brengen
verkeerszfunctie, in een rij direct voor het
huizenblok en veelal gekoppeld aan de indivi
duele woningen of de entrees zijn bijvoorbeeld
gevelritme genoemd. Vooral bomen met een
open kroon, zoals robinia en fijnbladige elzen,
zijn geschikt voor gevelritmes.
Een ander voorbeeld is het blokje. Voor een
woonblok of op de kop van het blok staat een
groepje bomen in regelmatig verband. Deze
bomen hebben een decoratieve betekenis, ze
accentueren de ingangen van trappenhuizen
van het woonblok of verfijnen de gesloten
kopgevel. Bomen van een beseheiden formaat
en met een decoratieve groei- en bloeiwijze,
zoals kers, meidoorn en lijsterbes zijn geschikt
voor het blokje. In totaal zijn er in Slotervaart
zeventien typologieën benoemd.
Nieuwe spelregels
Daarnaast zijn er spelregels opgesteld die zijn
gebaseerd op de oorspronkelijke uitgangs
punten. Deze regels moeten er voor zorgen dat
de bomentaal correct wordt toegepast:
De bomentaal wordt zuiver naar één
typologie toegepast.
In het raamwerk is de typologie
symmetrisch, in de woonvelden
asymmetrisch.
Het verschil tussen 50 km en 30 km
straten wordt duidelijk gemaakt.
De orthogonale (rechthoekige) opzet
van de woonvelden is zichtbaar gemaakt.
De bomentaal is ritmisch en serieel.
De bomen staan niet gekoppeld aan
parkeerplaatsen.
In het openbaar gebied staan
overwegend inlandse boomsoorten.
10 Heemschut oktober 2010
Gevelritme in het ontwerp van het straatbeeld.
Illustraties Guido Hermans, bureau Stadsruimte
Gevelritme. De bomen staan in een rij direct voor het
huizenblok aan één zijde van de straat. De bomenrij
eindigt als het huizenblok ophoudt. Bomen met een
open kroon lenen zich goed voor een gevelritme.
Foto's Patrick Tramper
Blokje. Op de kop van de repeterende woningblokken staat
een decoratief groepje bomen in een regelmatig verband
ter verfijning van de kopgevel. Hier zijn lindes geplant.
Bomen van een bescheiden formaat met een decoratieve
groei- en bloeiwijze worden bij voorkeur toegepast.
Blokje in het ontwerp van het straatbeeld