Jachthuis in Madurodam
FONV onderdak bij Scheepvaartmuseum Busgarages
Werken aan vijver Neercanne
Madurodam toont sinds 26 april een maquette van het Jachthuis Sint
Hubertus, dat als buitenhuis door de bekende architect H.P. Berlage voor
het echtpaar Kröller-Müller is ontworpen op de Hoge Veluwe. Daar is het
tegenwoordig een van de blikvangers van het Nationale Park. Sinds 1935
beheert Het Nationale Park De Hoge Veluwe de nalatenschap van het
echtpaar Kröller-Müller. Het Madurodam-jaehthuis is onderdeel van de
viering van de 75ste verjaardag.
In Madurodam staat Sint Hubertus eveneens aan een vijver in de natuur.
Hier beslaat het gebouw met de aangelegde tuin een oppervlakte van
11,7 m2. De toren heeft een hoogte van bijna anderhalve meter.
Jachtslot Hubertus in Madurodam.
Foto: Madurodam/Nationaal Park De Hoge Veluwe
De Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen FONV) heeft haar
bureau en het Nationaal Register Varende Monumenten (NRVM) gehuis
vest bij het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam. De federatie
rekent op een versterking van het behoud van varend erfgoed. Volgens
Henk Dessens, directeur Collecties van het museum, is het Scheep
vaartmuseum, het grootste van Nederland, een logische plek voor het
Nationaal Register Varende Monumenten. 'De geregistreerde historische
schepen vormen hierdoor letterlijk een onderdeel van onze maritieme
geschiedenis.' Historische schepen hebben een belangrijk aandeel in het
cultuurhistorische beeld van Nederland en worden daarom tot Neder
lands erfgoed gerekend. Het NRVM is in 1993 in samenwerking met het
ministerie van OCW opgezet. Iedere eigenaar van een historisch schip kan
zijn schip aanmelden bij het NRVM.
De aanbestedingen in het streekvervoer hebben met zich meegebracht
dat vervoerbedrijven niet meer vast zitten aan een of meerdere regio's.
Dit heeft ook tot gevolg gehad dat er veel minder gebruik gemaakt
wordt van garages, werkplaatsen en kleinere stallingen. In het verleden
waren bedrijven ook herkenbaar door hun centraal gelegen complexen
zoals in Zeist en Doetinchem van respectievelijk de NBM en de GTW.
Veel van deze gebouwen worden met de sloop bedreigd of zijn al ver
dwenen, zoals de VAD garage in Ermelo. De Federatie Industrieel Erfgoed
(FIEN) vraagt voor een op te richten werkgroep busgarages bestaande
en reeds verdwenen garage- en stallingloeaties te melden. Het gaat dan
om de locatie, al dan niet nog aanwezig en hoe lang er gebruik van is
gemaakt door welke ondernemingen. Ook fotomateriaal is welkom.
Mail-adres: busgarages@hotmail.com.
Dit jaar is begonnen met een tweede fase van de restauratie van de historische
vijver bij het Limburgse kasteel Neercanne in Maastricht. Dit enige terrassen-
kasteel van Nederland is al jaren in restauratie sinds kasteelheer Camille Oost
wegel het kasteel exploiteert. Het Limburgs Landschap draagt bij met herstel
van de vijver. Vorig jaar werd al een deel van de terrasmuren hersteld; dit
jaar wordt onder meer de bodem van de enkele jaren geleden weer zichtbaar
gemaakte vijver aangepakt. Destijds werden de contouren weer opgemetseld
in mergel. De bodem moet weer waterdicht worden, zodat er altijd water in de
vijver kan blijven staan. Dit werk kan uitsluitend in de zomermaanden worden
uitgevoerd, want mergel is kwetsbaar en op deze manier wordt vorstsehade
voorkomen. Bij de restauratie blijven muurdelen en mergelblokken die nog
voldoende stabiliteit hebben, gehandhaafd. Zo wordt het romantisch oude
uiterlijk deels bewaard. Bij de restauratie wordt vanzelfsprekend ook rekening
gehouden met zeldzame muurflora en -fauna. Dit gebeurt door leembanden
in de voegen toe te passen, door in nieuwe muren ook oude mergelblokken te
plaatsen en in het nieuwe voegwerk sleuven open te houden.
Eerder zijn de vijvercontouren hersteld, nu zullen de muren worden
aangepakt. Foto: Stichting het Limburgs Landschap, René Gerats.
juni 2010 Heemschut 31