Jachthuis in Madurodam FONV onderdak bij Scheepvaartmuseum Busgarages Werken aan vijver Neercanne Madurodam toont sinds 26 april een maquette van het Jachthuis Sint Hubertus, dat als buitenhuis door de bekende architect H.P. Berlage voor het echtpaar Kröller-Müller is ontworpen op de Hoge Veluwe. Daar is het tegenwoordig een van de blikvangers van het Nationale Park. Sinds 1935 beheert Het Nationale Park De Hoge Veluwe de nalatenschap van het echtpaar Kröller-Müller. Het Madurodam-jaehthuis is onderdeel van de viering van de 75ste verjaardag. In Madurodam staat Sint Hubertus eveneens aan een vijver in de natuur. Hier beslaat het gebouw met de aangelegde tuin een oppervlakte van 11,7 m2. De toren heeft een hoogte van bijna anderhalve meter. Jachtslot Hubertus in Madurodam. Foto: Madurodam/Nationaal Park De Hoge Veluwe De Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen FONV) heeft haar bureau en het Nationaal Register Varende Monumenten (NRVM) gehuis vest bij het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam. De federatie rekent op een versterking van het behoud van varend erfgoed. Volgens Henk Dessens, directeur Collecties van het museum, is het Scheep vaartmuseum, het grootste van Nederland, een logische plek voor het Nationaal Register Varende Monumenten. 'De geregistreerde historische schepen vormen hierdoor letterlijk een onderdeel van onze maritieme geschiedenis.' Historische schepen hebben een belangrijk aandeel in het cultuurhistorische beeld van Nederland en worden daarom tot Neder lands erfgoed gerekend. Het NRVM is in 1993 in samenwerking met het ministerie van OCW opgezet. Iedere eigenaar van een historisch schip kan zijn schip aanmelden bij het NRVM. De aanbestedingen in het streekvervoer hebben met zich meegebracht dat vervoerbedrijven niet meer vast zitten aan een of meerdere regio's. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat er veel minder gebruik gemaakt wordt van garages, werkplaatsen en kleinere stallingen. In het verleden waren bedrijven ook herkenbaar door hun centraal gelegen complexen zoals in Zeist en Doetinchem van respectievelijk de NBM en de GTW. Veel van deze gebouwen worden met de sloop bedreigd of zijn al ver dwenen, zoals de VAD garage in Ermelo. De Federatie Industrieel Erfgoed (FIEN) vraagt voor een op te richten werkgroep busgarages bestaande en reeds verdwenen garage- en stallingloeaties te melden. Het gaat dan om de locatie, al dan niet nog aanwezig en hoe lang er gebruik van is gemaakt door welke ondernemingen. Ook fotomateriaal is welkom. Mail-adres: busgarages@hotmail.com. Dit jaar is begonnen met een tweede fase van de restauratie van de historische vijver bij het Limburgse kasteel Neercanne in Maastricht. Dit enige terrassen- kasteel van Nederland is al jaren in restauratie sinds kasteelheer Camille Oost wegel het kasteel exploiteert. Het Limburgs Landschap draagt bij met herstel van de vijver. Vorig jaar werd al een deel van de terrasmuren hersteld; dit jaar wordt onder meer de bodem van de enkele jaren geleden weer zichtbaar gemaakte vijver aangepakt. Destijds werden de contouren weer opgemetseld in mergel. De bodem moet weer waterdicht worden, zodat er altijd water in de vijver kan blijven staan. Dit werk kan uitsluitend in de zomermaanden worden uitgevoerd, want mergel is kwetsbaar en op deze manier wordt vorstsehade voorkomen. Bij de restauratie blijven muurdelen en mergelblokken die nog voldoende stabiliteit hebben, gehandhaafd. Zo wordt het romantisch oude uiterlijk deels bewaard. Bij de restauratie wordt vanzelfsprekend ook rekening gehouden met zeldzame muurflora en -fauna. Dit gebeurt door leembanden in de voegen toe te passen, door in nieuwe muren ook oude mergelblokken te plaatsen en in het nieuwe voegwerk sleuven open te houden. Eerder zijn de vijvercontouren hersteld, nu zullen de muren worden aangepakt. Foto: Stichting het Limburgs Landschap, René Gerats. juni 2010 Heemschut 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 33