'Elementen van de bestaande bebouwing zullen moeten worden geamoveerd. In hoofd zaak heeft dit betrekking op gedeelten, behorende tot de dijkbebouwing.' De verlengde Kamperfoelieweg met links een te bebouwen terrein. Tussen Marjoleinstraat (links) en Dragonstraat (rechts) is met enige moeite de laatste bebouwing van de oude Buiksloterdijk zichtbaar. De al geplaatste nieuwbouw heeft geen enkel raakvlak met de historische zeedijk. Wat er nu nog bij komt zal er evenmin aan herinneren. landsche dijk Buiksloot thans Amsterdam'. De tekening is gemaakt door F. Ploeger, bouwkun dige uit Nieuwendam. Van die zes woningen is er uiteindelijk maar één gebouwd. Op deze tekening heet Zijkanaal I nog 'Oost- zaander Kanaal'. De rijweg is smal en heeft een brede binnen- en buitenberm. In de haakse bocht van de Waterlandse Zeedijk ligt 'Opge spoten terrein', dat eigendom is van 'Schalk en v. Dam'. De bouwvergunning is afgegeven in 1923. Het pand, met uitzicht op het kanaal, werd bewoond door eigenaar Keek en zijn gezin, afkomstig uit Arnhem. De dijkwoningen met de lagere nummers (454 en hoger) moesten in 1965 plaatsmaken voor het verlengde van de Kamperfoelieweg, die het oudste deel van Noord verbindt met de nieuw bouw achter de Buiksloterdijk. Deze woon wijken in de Buikslootpolder, gebouwd tussen 1964 en 1978 staan bekend als Banne 1 en 2. Op Buiksloterdijk 612 lag de boerderij van L. Diekmann, onderaan de dijk, met de boer derijwoning aan de westkant van het erf. Hoe breed het erf was, is af te leiden uit de bebou wing aan de zuidzijde van de dijk. Er stonden daar vier panden, waarvan drie twee-onder- één-kap. Het Westeinde heeft verder nooit woningen aan de zuidzijde van de dijk gekend. Dat was ook niet mogelijk toen het IJ hier nog tegen de dijk klotste. Laatste Stuivertje 28 Heemschut juni 2010 Bekendste pand van de afgebroken Buikslo terdijk was Het Laatste Stuivertje op nummer 622. Op 22 juli 1907 had eigenaar Pieter Heins bij de gemeente Buiksloot een plan ingediend voor het vergroten van de gelagkamer van zijn café aan de Waterlandse Zeedijk nummer B146. Rechts naast de ingang kreeg het pand een derde raam en op de hoek een nieuwe toegangsdeur. In 1930 opende Het Laatste Stuivertje een benzinestation met drie pompen, waaronder een dieselpomp. Waarschijnlijk tege lijkertijd werd het café een tabakswinkel. Op vrijdag 16 juli 1965 verschijnt er een bericht in het plaatselijke nieuwsblad De Noord- Amsterdammer over de onteigening. 'In het kader van de uitbreiding van Amsterdam- Noord, project Buiksloter Banne, stellen B. en W. van Amsterdam de gemeenteraad voor het perceel Buiksloterdijk 622 aan te kopen voor f 75.000. In het geboden bedrag van driekwart ton is een vergoeding begrepen voor de aan de gemeente toebehorende grond aan de overzijde van de Buiksloterdijk, waarop de verkoper een benzine- en dieseloliestation exploiteert.' Op 19 oktober 1966 is Het Laatste Stuivertje gesloopt. Albert van der Vliet is neerlandicus. Hij stu deerde af in taalbeheersing en communicatie- geschiedenis en is tegenwoordig werkzaam als journalist. Literatuur Provincie Noord-Holland. Beschrijving van de Noorder IJ- en Zeedijken deel I en 2. Haarlem, 2004. Red. Martha Bakker. Stadsatlas Amsterdam; stads- kaarten en straatnamen verklaard. Amsterdam, 1999. Stadsplan Amsterdam 1928-2003; toekomstvisies op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Rotterdam, 2003. Dienst der Publieke Werken. Structuurplan van het stedelijk gebied ten noorden van het IJ; Nota van Toelichting, Amsterdam 1958. H.J.A. Dupare. Lijnenloop openbaar vervoer Amsterdam 1839-1989. Amsterdam, 1989. Pieter Roemer. Buurten in Noord; een beschrijving van buurten in Amsterdam-Noord. Amsterdam, 2007. Stadsdeel Amsterdam-Noord. Tien geboden voor de Waterlandse Zeedijk; een visie. Amsterdam, 2005.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 30