Boogkanaal ten noorden von
Amsterdam moest het Noord
zeekanaal en het Amsterdam-
Rijnkanaal met elkaar ver
binden
Voor Amsterdamse begrippen zijn deze achtererven wel heel dorps. Na de Tweede Wereldoorlog werden
hier zelfs de schuurtjes onder aan de dijk nog jarenlang bewoond door gezinnen.
Het was de bedoeling dat de Douwesweg als
hoofdverkeersweg recht doorgetrokken zou
worden naar een nieuwe brug over Zijkanaal I.
De Douwesweg zou daarna evenwijdig lopen
aan de Metaalbewerkerweg, op de Buikslo-
terdijk. De weg zou vervolgens tussen de
Buiksloterdijk en de Floraweg door naar het
Noordhollandseh Kanaal leiden. Een grote
verkeersbrug zou hier de historische draaibrug
over het kanaal vervangen. Vervolgens zou
de Douwesweg verder gaan over de eveneens
gesloopte Buikslotermeerdijk als Nieuwe Pur-
merweg.
Het Structuurplan uit 1958 had in deze plan
ning geen oog voor het historische karakter van
het landelijke gebied: 'Ten slotte zij opgemerkt,
dat elementen van de bestaande bebouwing
in Noord noodzakelijkerwijze zullen moeten
worden geamoveerd. In hoofdzaak heeft dit
betrekking op gedeelten, behorende tot de
dijkbebouwing.' Slopen dus.
Sloopdossiers
Nadat de gemeenteraad in 1960 besloten had
het meest westelijke deel van de Buiksloterdijk
af te breken, werd de onteigening voorbereid.
De eigenaren moesten alle bouwsels zonder
vergunning afbreken. Dat waren meestal
schuren in de diepe tuinen en aanbouwsels aan
de dijkwoningen. De eigenaren protesteerden
nogal eens tegen de afbraak van hun schuur
en correspondentie over de legaliteit van de
bouwsels is soms bewaard gebleven in de
sloopdossiers die werden bijgehouden door de
gemeentelijke dienst Bouw- en Woningtoezicht.
Het gedeelte van de Buiksloterdijk dat is
gesloopt, liep vanaf nummer 454 tot en met
632. De dijk maakte een haakse bocht bij Zijka
naal I en niet ver daarvandaan stond dan nog
een huis, nummer 640. Het sloopdossier van
dat pand bevat een situatietekening uit 1921
met als titel: 'Situatie bouw 6 woningen voor
rekening der Heer H. Keek, te bouwen Water-
juni 2010 Heemschut 27