De bebouwing von de reste
rende Buiksloterdijk geeft een
aardig idee hoe het afgebroken
deel er ooit uit zag
De bebouwing van de resterende Buiksloterdijk
geeft een aardig idee hoe het afgebroken deel
er ooit uit zag. Het huis met nummer 452 is
tegenwoordig het laatste aan de Buiksloterdijk.
Er is later nog wel nieuwbouw bijgekomen. Dat
zijn twee huizenblokken met rijtjeswoningen
(de huisnummers 456 - 464 en 468 - 482)
die in die bouwstijl nooit op de dijk hebben
gestaan. Ze staan aan een fietspad, want de
dijkweg houdt op bij de Marjoleinstraat.
Het fietspad voert met een tunnel onder de
verlengde Kamperfoelieweg door. Daarna herin
nert niets meer aan wat eens de Buiksloterdijk
was. Links ligt de Metaalbewerkerweg, als rand
van een bedrijvengebied en aan de rechterkant
een recht stuk dijk, maar dat is een sehijndijk
waarop een belangrijke nieuwe verkeersroute
zou moeten komen, de Cornelis Douwesweg.
De oude Buiksloterdijk echter maakte hier een
lichte bocht.
Achter de rechte sehijndijk evenwijdig aan de
Metaalbewerkerweg ligt inmiddels een woon
wijk, Buiksloterbreek. De moderne woningen
liggen ongeveer in de tuinen die vóór de sloop
in 1965 bij de bebouwing van de Buiksloterdijk
hoorden. Nu wordt aan uitbreiding van de wijk
gedacht.
Boogkanaal
De jaren vijftig en zestig zijn het tijdperk van
de wederopbouw, de cityvorming in de bin
nenstad, van verkeersdoorbraken en buurt-
saneringen. De Jordaan, de Nieuwmarktbuurt
en andere oude buurten moesten gesaneerd
worden om er hoofdverkeerswegen te kunnen
aanleggen. De Bond Heemschut protesteerde
met succes tegen de desastreuze gevolgen
voor de historische binnenstad. In de woorden
van Stadsplan Amsterdam 1928-2003:'Toch
zijn er enkele delen van de nota uitgevoerd: de
Wibautstraat en Weesperstraat laten zien wat
uiteindelijk de bedoeling was voor de andere
radialen (Utreehtsestraat, Vijzelstraat, Leidse-
straat, Haarlemmerstraat).'
Ook Amsterdam-Noord ontkomt niet aan
grootschalige ingrepen. Die komen duidelijk
naar voren in het Structuurplan Amsterdam-
Noord uit 1958, dat een gedeeltelijke herzie
ning is van het Algemeen Uitbreidingsplan
(AUP) van 1935. Een Boogkanaal ten noorden
van Amsterdam was al opgenomen in het AUP,
in het Structuurplan speelt het zelfs een cen
trale rol. Het moest het Noordzeekanaal en het
Amsterdam-Rijnkanaal met elkaar verbinden.
De gemeente voorzag 'dat de grens van het
nautisch toelaatbare zou worden overschreden'
door de voorspelde groei van de binnenscheep
vaart op het Afgesloten IJ. Hier voeren boven
dien op drie plaatsen overvolle veerponten
voortdurend heen en weer. De Coen- en de
IJtunnel moesten nog worden gebouwd.
Het Boogkanaal zou een 'perfecte vaarweg'
zijn voor de doorgaande binnenscheepvaart,
die dan niet meer vlak langs het Centraal
Station zou hoeven varen. Tweede voordeel
voor Amsterdam was, dat Noord flink groter
zou worden. In 1966 werden de delen van de
gemeenten Oostzaan en Landsmeer gean
nexeerd die binnen het Boogkanaal-traeé
lagen. Het inwonertal van Noord zou binnen
de nieuwe stadsgrens kunnen verdubbelen
tot 100.000. Dit laatste is wel gebeurd, maar
aanleg van het Boogkanaal is in de Structuur
schets agglomeratie Amsterdam van 1974 al
niet meer opgenomen.
De bestaande verkeerstruetuur in dit stadsdeel
werd in 1958 intussen als 'warrig' omschreven,
vooral gericht op routes naar de drie drukke
pontveerverbindingen over het IJ. Het Struc
tuurplan van 1958 stelt: 'De nieuwe hoofdver
keersweg tussen de Zaanstreek en Amsterdam
is ontworpen volgens een tracé, dat na het
passeren van de toegang tot de Coentunnel ten
zuiden van Tuindorp Oostzaan is gelegen.' Dit is
de Cornelis Douwesweg (tussen het tuindorp en
de scheepsbouw van de inmiddels verdwenen
werf NDSM), die een knik maakt naar het
zuiden en daar overgaat in de Klaprozenweg.
26 Heemschut juni 2010
Op dit deel van de Buiksloterdijk is de bebouwing de afgelopen halve eeuw
nauwelijks meer veranderd. Alleen de wegindeling is uitgebreid met parkeer
vakken voor auto's.
Direct achter het erf van de dijkwoningen ligt een sloot, die nu vooral het landelijke
van de voormalige zeewering benadrukt.