De bebouwing von de reste rende Buiksloterdijk geeft een aardig idee hoe het afgebroken deel er ooit uit zag De bebouwing van de resterende Buiksloterdijk geeft een aardig idee hoe het afgebroken deel er ooit uit zag. Het huis met nummer 452 is tegenwoordig het laatste aan de Buiksloterdijk. Er is later nog wel nieuwbouw bijgekomen. Dat zijn twee huizenblokken met rijtjeswoningen (de huisnummers 456 - 464 en 468 - 482) die in die bouwstijl nooit op de dijk hebben gestaan. Ze staan aan een fietspad, want de dijkweg houdt op bij de Marjoleinstraat. Het fietspad voert met een tunnel onder de verlengde Kamperfoelieweg door. Daarna herin nert niets meer aan wat eens de Buiksloterdijk was. Links ligt de Metaalbewerkerweg, als rand van een bedrijvengebied en aan de rechterkant een recht stuk dijk, maar dat is een sehijndijk waarop een belangrijke nieuwe verkeersroute zou moeten komen, de Cornelis Douwesweg. De oude Buiksloterdijk echter maakte hier een lichte bocht. Achter de rechte sehijndijk evenwijdig aan de Metaalbewerkerweg ligt inmiddels een woon wijk, Buiksloterbreek. De moderne woningen liggen ongeveer in de tuinen die vóór de sloop in 1965 bij de bebouwing van de Buiksloterdijk hoorden. Nu wordt aan uitbreiding van de wijk gedacht. Boogkanaal De jaren vijftig en zestig zijn het tijdperk van de wederopbouw, de cityvorming in de bin nenstad, van verkeersdoorbraken en buurt- saneringen. De Jordaan, de Nieuwmarktbuurt en andere oude buurten moesten gesaneerd worden om er hoofdverkeerswegen te kunnen aanleggen. De Bond Heemschut protesteerde met succes tegen de desastreuze gevolgen voor de historische binnenstad. In de woorden van Stadsplan Amsterdam 1928-2003:'Toch zijn er enkele delen van de nota uitgevoerd: de Wibautstraat en Weesperstraat laten zien wat uiteindelijk de bedoeling was voor de andere radialen (Utreehtsestraat, Vijzelstraat, Leidse- straat, Haarlemmerstraat).' Ook Amsterdam-Noord ontkomt niet aan grootschalige ingrepen. Die komen duidelijk naar voren in het Structuurplan Amsterdam- Noord uit 1958, dat een gedeeltelijke herzie ning is van het Algemeen Uitbreidingsplan (AUP) van 1935. Een Boogkanaal ten noorden van Amsterdam was al opgenomen in het AUP, in het Structuurplan speelt het zelfs een cen trale rol. Het moest het Noordzeekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal met elkaar verbinden. De gemeente voorzag 'dat de grens van het nautisch toelaatbare zou worden overschreden' door de voorspelde groei van de binnenscheep vaart op het Afgesloten IJ. Hier voeren boven dien op drie plaatsen overvolle veerponten voortdurend heen en weer. De Coen- en de IJtunnel moesten nog worden gebouwd. Het Boogkanaal zou een 'perfecte vaarweg' zijn voor de doorgaande binnenscheepvaart, die dan niet meer vlak langs het Centraal Station zou hoeven varen. Tweede voordeel voor Amsterdam was, dat Noord flink groter zou worden. In 1966 werden de delen van de gemeenten Oostzaan en Landsmeer gean nexeerd die binnen het Boogkanaal-traeé lagen. Het inwonertal van Noord zou binnen de nieuwe stadsgrens kunnen verdubbelen tot 100.000. Dit laatste is wel gebeurd, maar aanleg van het Boogkanaal is in de Structuur schets agglomeratie Amsterdam van 1974 al niet meer opgenomen. De bestaande verkeerstruetuur in dit stadsdeel werd in 1958 intussen als 'warrig' omschreven, vooral gericht op routes naar de drie drukke pontveerverbindingen over het IJ. Het Struc tuurplan van 1958 stelt: 'De nieuwe hoofdver keersweg tussen de Zaanstreek en Amsterdam is ontworpen volgens een tracé, dat na het passeren van de toegang tot de Coentunnel ten zuiden van Tuindorp Oostzaan is gelegen.' Dit is de Cornelis Douwesweg (tussen het tuindorp en de scheepsbouw van de inmiddels verdwenen werf NDSM), die een knik maakt naar het zuiden en daar overgaat in de Klaprozenweg. 26 Heemschut juni 2010 Op dit deel van de Buiksloterdijk is de bebouwing de afgelopen halve eeuw nauwelijks meer veranderd. Alleen de wegindeling is uitgebreid met parkeer vakken voor auto's. Direct achter het erf van de dijkwoningen ligt een sloot, die nu vooral het landelijke van de voormalige zeewering benadrukt.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 28