Snaar geraakt Een ander probleem is het benodigde geld. Hoewel restauratie niet kostbaar hoeft te zijn - het maximum is ongeveer 5000 euro voor een grote reclame - heeft niet elk stadsdeel er geld voor klaarliggen. En niet elke eigenaar staat te popelen om zelf grote sommen te investeren. Samen met de WGHA en Heemschut kan door het stadsdeel gezocht worden naar oplossingen. De brief van Heemschut heeft, zoals inmid dels gebleken is, de juiste snaar geraakt om het onderwerp letterlijk weer op de agenda te krijgen. De raadsleden van D66, PvdA en SP hebben onlangs hun positieve advies gegeven, hetgeen door de andere fracties gevolgd werd. Het dagelijks bestuur van het stadsdeel zal nu een beleidslijn uitzetten die na de raadsverkie zingen rond de zomer voorgesteld kan worden in de raad. De WGHA kan op basis van deze beleidslijn hopelijk nog in 2010 enkele restaura ties voorbereiden. Drs. Jaap Kamerling, secretaris Heemschut Amsterdam. Met dank aan N. Vervat. Gerichte reclame voor de twee 'meest verspreide, goedkoopste' roomse kranten, pal tegenover de kerkdeur van de in mei 1893 ingewijde Domini- cuskerk aan de Spuistraat, zegt Richard Hengeveld van de werkgroep gevelreclames. De Volkscourant verscheen van 1886 tot 1895. Het Centrum over leefde tot 1971. De ooit moderne muurreclame, een monument van 19e-eeuws katholiek Nederland, zit er vandaag de dag nog steeds. Foto Fleemschut Aan de Raadhuisstraat is de reclame van EHLB weggewerkt onder een dikke laag verf. De histori sche reclame is zwaar aangetast. Foto Fleemschut juni 2010 Heemschut 19 II

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 21