Kerkenvisie Bij nieuwe gebouwen zou eigenlijk al rekening gehouden moeten worden met toekom stige, totaal andere functies De Heilig Hartkerk in Bergen op Zoom. Foto A. van der Kallen De Kerkenvisie van Bergen op Zoom gaat in op drie invalshoeken: Weten, Waar deren en Gebruiken (de WWG formule). Deze is opgesteld door kerkbestuurders en gemeente na overleg met het bisdom, de bevolking en de vrijwilligers die zich dagelijks voor hun kerk inzetten. Weten: Na een algemene beschouwing over maatschappelijke context en ver ankering binnen het collectief geheugen wordt een omschrijving gegeven waarin wordt ingegaan op de historie. Waarderen: De architectonische ver schijningsvorm, de status en ruimtelijke inpassing bepalen het waarderen zowel individueel als collectief. Gebruiken: Het gebruiken gaat over de technische staat, de structuur van het gebouw, de maatschappelijke behoefte in de wijk en de mogelijkheden van het gebouw voor hergebruik. Deze afwegingen en conclusies bepalen of de kerk, verankerd in het collectieve geheugen van de samenleving, geschikt is voor alternatief gebruik of juist niet. Of voor een vorm die daar tussen in ligt. zicht op hergebruik - niet gericht op 'eeuwige' waarden, maar op vasthouden aan structuren die nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken - is culturele duurzaamheid een kernbegrip. Een bestaand gebouw krijgt een verrassende, nieuwe bestemming. Bij nieuwe gebouwen zou eigenlijk al rekening gehouden moeten worden met toekomstige, totaal andere functies. Voorwaarts In de naoorlogse periode maakte de Neder landse kerkbouw een opmerkelijke bloei door. Het gebruik van moderne materialen en indu striële constructies raakte in opmars, hoewel er ook een duidelijke traditionele stroming zichtbaar bleef. Al vanaf de jaren 30 bestond de discussie tussen de 'modernen' ook wel de functionalisten genoemd en de 'traditionelen', aanhangers van de Delftse School (volgelingen van hoogleraar Granpré Molière). De functionalisten gebruikten moderne mate rialen en constructies. Door de toepassing van skeletconstructies waren gevels niet langer noodzakelijk de dragende structuren. Er werden bijvoorbeeld gevels gemaakt met veel glas, zodat binnen en buiten in elkaar overvloeiden, zoals in deze gemeente de kerk de Goddelijke Voorzienigheid. De Delftse School kenmerkte zich door expressieve vormen in baksteen, vaak met houten overkapping, naar historische voorbeelden als de vroegchristelijke basilica. Een representant is in Bergen op Zoom de H. Hartkerk. Parochiegedachte De nieuwe kerken verrezen vaak binnen de wederopbouwwijken. Hierbij was de wijkge- dachte (in zuid-Nederland parochiegedachte) belangrijk: het idee om de stad te geleiden naar wijken en buurten met een belangrijke maat schappelijke betekenis. Vooral het opvoedende en beschermende karakter van de wijkgedachte vond veel bijval van de kerkbesturen. De ontkerkelijking sinds de jaren zestig heeft zich tot op heden voortgezet. Bij de rooms- katholieke parochies zien we fusies, bij de kerkgenootschappen van de reformatie zijn er enerzijds fusies (PKN) en anderzijds afsplit singen. Dit veroorzaakte leegstand en sloop van kerken, vooral die uit de wederopbouw. Omdat de naoorlogse categorie kerken niet altijd de waardering krijgt die zij verdient ontstaat het risico dat deze bijzondere periode in de geschiedenis van de kerkenbouw verloren gaat. Met sloop en vervangende nieuwbouw verdwijnt, als gevolg van de oorspronkelijke wijkgedachte, meer dan alleen een gebouw. Ook het hart wordt uit die samenleving verwijderd. Verder verdwijnen er met sloop regelmatig architectonische kwaliteiten die met nieuw bouw niet meer terug te brengen zijn. Soms verdwijnt zelfs een hele periode uit het stedelijk weefsel, waardoor een hiaat in een afleesbare ontstaansgeschiedenis ontstaat. In enkele gevallen waarin sloop in Bergen op Zoom heeft plaatsgevonden (de St. Josephkerk en de Martelarenkerk) is geen cultuurhistorisch onderzoek uitgevoerd. Bij de Maagdkerk en de kerk op Nieuw-Borgvliet heeft dit onder zoek wel plaatsgevonden. In laatstgenoemde gevallen werd tot herbestemming besloten. Er is dus een goed afwegingsproces nodig voor een zorgvuldige keuze op grond van criteria als de cultuurhistorische, architectuurhistorische, stedenbouwkundige en ensemblewaarden, gaafheid en zeldzaamheid. Opties Na deze waardebepaling zijn er naast sloop twee andere opties: herbestemming en herge bruik. De beste oplossing is hergebruik door een andere geloofsgemeenschap, want de functie voor de eredienst blijft gehandhaafd. Hoewel het bij veel geloofsgemeenschappen heel gevoelig ligt, is het op zichzelf een goede oplossing. Herbestemming van het gebouw is een complex proces, waarbij zowel het kerk bestuur als de gemeente betrokken is. Het is belangrijk dat er de gezamenlijke wil is om het proces te doen slagen. Voor de kerkbesturen is het van belang dat er een passende herbestem ming wordt gevonden die recht doet aan de 12 Heemschut juni 2010

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 14