Dok van Perry keert terug Zeeland Noord-Brabant Transportmonument Helmond, kraanbaan. Helmond Aan de Kanaaldijk Oostzijde in het centrum van Helmond staat een bijzonder transportmonument: een kraanbaan met een ijzeren hijskraan. De kraanbaan werd in 1928 gebouwd door de bekende machine fabriek Thole uit Enschede en werd gebruikt voor het transport van zand en grind uit binnenvaartschepen die hier aanlegden. De kraan is sinds enige tijd buiten bedrijf en is eigendom van de firma Slits. De kraan, een gemeentelijk monument, verkeert in slechte staat, de ijzeren constructie is door roest aangetast. Inmiddels is de hijskraan van het onderstuk verwij derd en op de kade geplaatst. De lokale Monumenten Werkgroep Helmond wil de unieke kraanbaan, enig in zijn soort in Nederland, behouden en res taureren. Helaas staat de kraan op een locatie waar de gemeente Helmond een nieuwe woonwijk heeft gepland. Mogelijk zou een oplossing zijn de kraan te verplaatsen naar een andere plek langs de Zuid-Willemsvaart. Het van Dishoeckhuis was lange tijd in gebruik als stadhuis van Vlissingen. Bouwdelen van het Van Dishoeckhuis zijn bewaard gebleven en zullen weer terugkeren in het straatbeeld als integraal deel van de nieuw te bouwen woningen. Een belangrijk onderdeel van de reconstructie van het stadsdeel is het weer opengraven en restaureren van het oudste droogdok van ons land, het Dok van Perry, ook wel het 'oude dok' genaamd. Het droogdok werd gebouwd in 1705 naar een ontwerp uit 1695 van de Engelsman Perry. Het droogdok werd gebruikt voor het onder houd van marineschepen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het volgestort met zand om plaats te maken voor de nieuwbouw van een werfloods. Na de sloop van deze loods is de renovatie van het droogdok gestart. Het dok zal in de loop van dit jaar weer in de oude glorie hersteld zijn en een markant waterbouwkundig element vormen te midden van de gereconstrueerde stadswoningen. Voor het herstel van het droogdok, een rijksmonu ment, heeft Vlissingen een Europese subsidie ontvangen van 500.000. De subsidie is verstrekt in het kader van het project Revitalisering Oude Industrie havens. bebouwing in de vorm van woningen en appartementen. Door de vele uitbreidingen van de scheepswerf is in de loop der jaren een deel van de oude binnenstad verdwenen. Dieptepunt in deze ontwikkeling was de sloop van het Van Dishoeckhuis, een 18de eeuwse patriciërswo ning die om plaats te maken voor een uitbrei ding van de werf werd gesloopt. Vlissingen in het stadshart van Vlissingen ligt het terrein van de voormalige scheepswerf De Schelde. Na het vertrek van de werf naar een nieuw bedrijfsterrein buiten de stad ligt het gebied er onttakeld bij. Voor de oude werf is een ambitieus stedenbouwkundig plan ontwik keld door het bureau VHP. Het plan behelst onder meer het terugbrengen van stedelijke Vlissingen, dok van Perry Foto archief KSG

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2010 | | pagina 49