Het Almelose kunstwerk
is in ons lond de enige
overgebleven geschil
derde wandbespanning
in zijn soort
overlevering uit Winterswijk afkomstig. De
welgesteldheid van Egbert Hofkes blijkt ook
uit het feit dat hij in 1778 de kunstschilder
Andries Warmoes opdracht gaf een schildering
op linnen te maken voor de zaal op de boven
verdieping van zijn huis. Dit werk had een
totale lengte van bijna 20 meter, voorstellende
de intocht van een Romeinse triomfator. De
schildering is uitgevoerd in grisaille, een schil
dertechniek waarbij door het gebruik van witte,
grijze en zwarte verf, marmerreliëfs werden
geïmiteerd. Men noemt ze ook wel 'witjes', naar
de bekende grisailleschilder Jaeob de Wit (1695-
1754). Vanaf de zeventiende eeuw werd dit type
schilderij zeer populair in Nederland.
De schilderingen zijn van een uitzonderlijke
kwaliteit en betreffen vier grote wandvlakken
die de maten van een dessus-de-porte ver
te boven gaan. Het Almelose kunstwerk is in
ons land de enige overgebleven geschilderde
wandbespanning in zijn soort, omdat op vele
plaatsen elders bespanningen zoals deze
verloren zijn gegaan of naar andere plaatsen
zijn overgebracht. De geschilderde wandbe
spanningen raakten op een gegeven moment
uit de mode en werden in veel gevallen met
behangselpapier beplakt, waardoor hun toe
stand snel achteruit ging. Van restaureren was
nooit sprake. Ook zijn in de loop der tijd vele
wandbespanningen verkocht naar het buiten
land. Op slechts een klein aantal plaatsen zijn
er daarom tegenwoordig nog bespanningen
bewaard gebleven, maar slechts zelden authen
tiek en zeker niet van een grootte zoals die
aanwezig is in het Hofkeshuis.
Het feit dat in Almelo deze beschilderde wand
bespanning nog steeds op zijn oorspronkelijke
plaats aanwezig is en de zeldzaamheid ervan,
maken dat dit unieke kunstwerk een bijzonder
grote cultuurhistorische waarde bezit die veel
verder gaat dan het plaatselijk belang.
De intocht van een Romeinse triomfator. De grootte van het doek is af te lezen aan het meubel ervoor.
april 2010 Heemschut 27