Dwors over de brink loopt de Coevorderweg,
de eeuwenoude verbinding tussen de stad
Groningen en Coevorden
Bescherming tegen boze geesten
De centrale brink van Zuidlaren mag geen stadsplein worden.
De Drentse afdeling van Heemschut zal daarom in samenspraak met de
Werkgroep Brinken een zienswijze indienen op de plannen van de gemeente
Zuidlaren. De brink moet groen en dorps blijven, zoals dat hoort bij een brink.
Nu al is er voldoende parkeerruimte bij
de brink, een landingsbaan is niet nodig.
De vele bomen bepalen het huidige beeld van het plein.
De vrijstaande bebouwing rond de brink.
BRINKEN ZIJN KENMERKENDE elementen
van de Drentse zanddorpen en de centrale
brink van Zuidlaren behoort tot de belangrijkste
van Drenthe. Reden genoeg voor de Drentse
Technische Commissie om samen met verte
genwoordigers van de Werkgroep Brinken een
kijkje te nemen in Zuidlaren, waar de gemeente
Tynaarloo onlangs verbouwingsplannen heeft
aangekondigd.
Stroomlijn
Het werd een kritisch kijkje. TC-lid Leen de
Graaf: 'De plannen zijn ingrijpend en dreigen
een fraaie en hier en daar wat rommelige brink
in een gestroomlijnd stadsplein te veranderen.'
De rommeligheid spreekt De Graaf wel aan:
'Dat duidt op levendigheid en dat hoort bij een
brink. Wat de gemeente nu voorstelt, betekent
dat alles wordt rechtgetrokken. Bovendien
zullen er bomen sneuvelen en een paar van
de hekken waaraan het vee voor de jaarlijkse
Zuidlaardermarkt werd vastgebonden, moeten
het veld ruimen.'
De geplande toename van het aantal parkeer
plaatsen op de brink is overbodig: 'In de rui
mere omgeving blijft het aantal gelijk, terwijl er
vanwege de onduidelijkheid over de toekomst
van het nabijgelegen beursgebouw vooreerst in
ieder geval minder parkeerruimte nodig is. Het
terugbrengen van het aantal parkeerplaatsen
op de nabijgelegen Kleine Brink is wel een
verbetering.'
Stadse allure
Het meest kritisch is De Graaf over het straat-
meubilair: 'Dwars over de brink loopt de Coevor-
derweg, de eeuwenoude verbinding tussen de
stad Groningen en Coevorden. Die is nu afge
sloten en dient als toegangsweg voor de par
keerplaatsen, die er al liggen. De gemeente wil
de bestaande weg vervangen door een voetpad,
met aan weerskanten twee rijen parkeerplaatsen
en twee wegen waarmee automobilisten die
kunnen bereiken. Het voetpad is grindbeton en
wordt verlicht door in de grond aangebrachte
led-lampen. Een buurtbewoner heeft dat
vergeleken met een landingsbaan dwars over de
historische brink; dat beeld klopt wel.'
Ook het straatmeubilair rond de oude dobbe
(poel voor bluswater) en bij het fietspad dat
over de brink komt en dat verwijst naar een
trambaan die er waarschijnlijk nooit heeft
gelegen, betekent een aantasting van het beeld
van de brink. De Graaf: 'Het geheel krijgt een
stadse allure. Het wordt eerder een plein dan
een dorpsbrink.'
De Bond Heemschut zal daarom in samenspraak
met de Werkgroep Brinken een zienswijze
indienen, waarin wordt gepleit voor het hand
haven van de sfeer van de aloude brink. Enige
aanpassingen zijn niet te vermijden, maar dan
graag minder ingrijpend en beter passend bij
het karakter van het dorp Zuidlaren. H
Op een aantal plaatsen rond de brink van Zuidlaren stonden in
vroeger dagen kastanjebomen, die volgens het volksgeloof boze
geesten zouden weren. Jan Kraak van de plaatselijke Historische
Vereniging betreurt het dat die in de plannen vervangen zijn door
lindebomen. 'Er heerst een ziekte onder kastanjes. Zo'n vervanging
is wel te begrijpen, maar het blijft jammer.'
december 2009 Heemschut 37