Dwors over de brink loopt de Coevorderweg, de eeuwenoude verbinding tussen de stad Groningen en Coevorden Bescherming tegen boze geesten De centrale brink van Zuidlaren mag geen stadsplein worden. De Drentse afdeling van Heemschut zal daarom in samenspraak met de Werkgroep Brinken een zienswijze indienen op de plannen van de gemeente Zuidlaren. De brink moet groen en dorps blijven, zoals dat hoort bij een brink. Nu al is er voldoende parkeerruimte bij de brink, een landingsbaan is niet nodig. De vele bomen bepalen het huidige beeld van het plein. De vrijstaande bebouwing rond de brink. BRINKEN ZIJN KENMERKENDE elementen van de Drentse zanddorpen en de centrale brink van Zuidlaren behoort tot de belangrijkste van Drenthe. Reden genoeg voor de Drentse Technische Commissie om samen met verte genwoordigers van de Werkgroep Brinken een kijkje te nemen in Zuidlaren, waar de gemeente Tynaarloo onlangs verbouwingsplannen heeft aangekondigd. Stroomlijn Het werd een kritisch kijkje. TC-lid Leen de Graaf: 'De plannen zijn ingrijpend en dreigen een fraaie en hier en daar wat rommelige brink in een gestroomlijnd stadsplein te veranderen.' De rommeligheid spreekt De Graaf wel aan: 'Dat duidt op levendigheid en dat hoort bij een brink. Wat de gemeente nu voorstelt, betekent dat alles wordt rechtgetrokken. Bovendien zullen er bomen sneuvelen en een paar van de hekken waaraan het vee voor de jaarlijkse Zuidlaardermarkt werd vastgebonden, moeten het veld ruimen.' De geplande toename van het aantal parkeer plaatsen op de brink is overbodig: 'In de rui mere omgeving blijft het aantal gelijk, terwijl er vanwege de onduidelijkheid over de toekomst van het nabijgelegen beursgebouw vooreerst in ieder geval minder parkeerruimte nodig is. Het terugbrengen van het aantal parkeerplaatsen op de nabijgelegen Kleine Brink is wel een verbetering.' Stadse allure Het meest kritisch is De Graaf over het straat- meubilair: 'Dwars over de brink loopt de Coevor- derweg, de eeuwenoude verbinding tussen de stad Groningen en Coevorden. Die is nu afge sloten en dient als toegangsweg voor de par keerplaatsen, die er al liggen. De gemeente wil de bestaande weg vervangen door een voetpad, met aan weerskanten twee rijen parkeerplaatsen en twee wegen waarmee automobilisten die kunnen bereiken. Het voetpad is grindbeton en wordt verlicht door in de grond aangebrachte led-lampen. Een buurtbewoner heeft dat vergeleken met een landingsbaan dwars over de historische brink; dat beeld klopt wel.' Ook het straatmeubilair rond de oude dobbe (poel voor bluswater) en bij het fietspad dat over de brink komt en dat verwijst naar een trambaan die er waarschijnlijk nooit heeft gelegen, betekent een aantasting van het beeld van de brink. De Graaf: 'Het geheel krijgt een stadse allure. Het wordt eerder een plein dan een dorpsbrink.' De Bond Heemschut zal daarom in samenspraak met de Werkgroep Brinken een zienswijze indienen, waarin wordt gepleit voor het hand haven van de sfeer van de aloude brink. Enige aanpassingen zijn niet te vermijden, maar dan graag minder ingrijpend en beter passend bij het karakter van het dorp Zuidlaren. H Op een aantal plaatsen rond de brink van Zuidlaren stonden in vroeger dagen kastanjebomen, die volgens het volksgeloof boze geesten zouden weren. Jan Kraak van de plaatselijke Historische Vereniging betreurt het dat die in de plannen vervangen zijn door lindebomen. 'Er heerst een ziekte onder kastanjes. Zo'n vervanging is wel te begrijpen, maar het blijft jammer.' december 2009 Heemschut 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 39