Boven: Het Friedrich-Wilhelmkanaal.
Onder: op de historische foto is het oude slot te zien in Schwedt.
Slot Oranienburg.
Otto von Sparr uit 1663. Von Sparr bestelde
het werk bij de beroemde beeldhouwer Artus
Quellinus, op het moment dat die in Amsterdam
aan het stadhuis op de Dam werkte. Het voor
Berlijn ongewone beeldhouwwerk uit Carrariseh
marmer en zwarte Belgische kalksteen, toont
een geharnaste Von Sparr, die met gevouwen
handen op een kussen knielt.
Slot
Tussen 1648 en 1688 veranderde Brandenburg
langzaam van een rokende ruïne in een hersteld
landschap. Een deel daarvan was te danken aan
de betrokkenheid van veelal kapitaalkrachtige
Nederlanders, die door de keurvorst naar het
oosten waren gehaald. Hoge militairen hadden
in oude landgoederen geïnvesteerd, het bevol
kingsaantal groeide, de handel verbeterde en de
voorspoed nam toe. Door het handig aansturen
van de adel, de veldheren en de dienaren aan
het hof en door zelf het goede voorbeeld te
geven, had de keurvorst weten te bewerkstel
ligen dat de hofcultuur en alles wat daarmee
samenhing door Nederlandse invloeden werd
gekenmerkt.
Door latere gebeurtenissen is deze materiële
geschiedenis grotendeels een papieren geschie
denis geworden. Desondanks is ten gevolge
van enkele gelukkige omstandigheden en door
verstandige beslissingen na 1989 niet alles van
het zeventiende-eeuwse erfgoed verloren.
Dr. G. von Tussenbroek werkt bij Bureau
Monumenten ft Archeologie von Amsterdam en
schreef over Nederlandse invloeden in het
oosten van Duitsland: Grachten in Berlijn.
Hollandse bouwers in de Gouden Eeuw
(Uitgeverij L.J. Veen, Amsterdam 2006).
december 2009 Heemschut 23