Boven: Het Friedrich-Wilhelmkanaal. Onder: op de historische foto is het oude slot te zien in Schwedt. Slot Oranienburg. Otto von Sparr uit 1663. Von Sparr bestelde het werk bij de beroemde beeldhouwer Artus Quellinus, op het moment dat die in Amsterdam aan het stadhuis op de Dam werkte. Het voor Berlijn ongewone beeldhouwwerk uit Carrariseh marmer en zwarte Belgische kalksteen, toont een geharnaste Von Sparr, die met gevouwen handen op een kussen knielt. Slot Tussen 1648 en 1688 veranderde Brandenburg langzaam van een rokende ruïne in een hersteld landschap. Een deel daarvan was te danken aan de betrokkenheid van veelal kapitaalkrachtige Nederlanders, die door de keurvorst naar het oosten waren gehaald. Hoge militairen hadden in oude landgoederen geïnvesteerd, het bevol kingsaantal groeide, de handel verbeterde en de voorspoed nam toe. Door het handig aansturen van de adel, de veldheren en de dienaren aan het hof en door zelf het goede voorbeeld te geven, had de keurvorst weten te bewerkstel ligen dat de hofcultuur en alles wat daarmee samenhing door Nederlandse invloeden werd gekenmerkt. Door latere gebeurtenissen is deze materiële geschiedenis grotendeels een papieren geschie denis geworden. Desondanks is ten gevolge van enkele gelukkige omstandigheden en door verstandige beslissingen na 1989 niet alles van het zeventiende-eeuwse erfgoed verloren. Dr. G. von Tussenbroek werkt bij Bureau Monumenten ft Archeologie von Amsterdam en schreef over Nederlandse invloeden in het oosten van Duitsland: Grachten in Berlijn. Hollandse bouwers in de Gouden Eeuw (Uitgeverij L.J. Veen, Amsterdam 2006). december 2009 Heemschut 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 25