De instroom van vluchtelingen uit de Nederlanden in de 16de eeuw heeft het karakter van Danzig sterk beïnvloed DANZ Overzichtskaartje van de Republiek Polen. Danzig is een Hanzestad gelegen aan de Oostzee. Het ligt op de plaats waar de westelijke arm van de Wisla (Weichsel) uitmondt in zee. Elbing ligt langs de oostelijke arm van de Wisla. VÓÓR DE OVERGAVE VAN DANZIG, op 30 maart 1945, was het vrij schieten vanaf de lage heuvels bezuiden de stad, daarna werd de stad van binnen uit systematisch platgebrand en opgeblazen. De vernietiging moest de herinnering aan alles wat Duits was uitwissen en de verdrijving van de Duitse bevolking naar het westen versnellen. Anders dan het nabijgelegen Elbing/Elblng had Danzig ook voor de Polen een belangrijke symbolische waarde. Terwijl de Duitse ruïnes van Elbing lang bleven liggen en zelfs dienden als open steengroeve voor de reconstructie en restauratie van onder meer Warschau, werd de herbouw van Danzigs oude stadskern voortva rend ter hand genomen. Betonconstructies Is het dus nog goedgekomen met de stad? Ja en nee. Wie nu onder de Groene Poort door de Lange Markt/D_ugi Targ betreedt en de aaneengesloten wanden van trap-, hals-, klok- en aanverwante gevels volgt tot aan het Reehtstattisches Rathaus, kan niet anders dan onder de indruk zijn van hetgeen hier is verricht. Maar bij wie wat langer of beter kijkt, begint het toch te knagen. Achter het fleurige, verhullende pleisterwerk, gaan veelal moderne betonconstructies schuil en hoe langer men door de stad dwaalt, hoe pregnanter dat besef tot de besehouwer doordringt. Daar komt bij dat ook latere, 19de- of 20ste-eeuwse gevels dikwijls in een quasi oudere vorm zijn her bouwd, hetgeen het toch al wat kunstmatige en steriele karakter van het straatbeeld nog eens extra benadrukt. Overigens zijn er inmiddels stemmen die het nieuwe Danzig zien als een uniek voorbeeld van naoorlogse socialistische woningbouw en de binnenstad om die reden een nieuwe monu mentenstatus waardig achten. Wie niet achter de voordeuren kan kijken, kan de typische jaren '50 en '60 sfeer het best ervaren door binnen door van de ene naar de andere hoofdstraat te lopen. Bij de reconstructie heeft men de binnenterreinen leeg gelaten en benut voor speel plaatsjes en parkeerterreinen. Invloeden Terug naar de Lange Markt met haar Hollandse karakter. Dat de instroom van vluchtelingen uit de Nederlanden in de 16de eeuw het karakter van Danzig sterk heeft beïnvloed, zal niemand verbazen. Maar de invloed gaat nog verder terug. De machtige toren van de Mariakerk bijvoorbeeld lijkt meer op Westvlaamse torens als die van Damme dan op de steunbeerloze voorbeelden uit de Backsteingotik van het Oostzeegebied. De onderhelft dateert uit het midden van de 14de eeuw. Een eeuw later werd, zonder stijlbreuk, de bovenhelft toegevoegd en ontstond een kleinere versie in de toren van de Bartholomeuskerk. Ook de drie paral lelle zadeldaken van de Mariakerk zijn eerder een kenmerk van Nederlandse dan van Duitse hallenkerken. De verklaring voor deze vroege beïnvloeding ligt in de Oostzeehandel, die naast veel ouder, ook lang veel belangrijker was dan onze handel op de Oost en de West en die daarom bekend staat als de Moedernegotie. Schepen die terugkeerden met Baltiseh hout en graan namen op de heenweg tegels, luxe goederen en vooral veel bakstenen mee als ballast. Die bakstenen geven de Danziger architectuur een extra Nederlands karakter. Zeker vanaf het midden van de 16de eeuw, wanneer mét de stenen ook de nieuwe architectuurvormen worden geïmporteerd. De Groene Poort (1568- 1571) van de stadsbouwmeesters Hans Kramer uit Dresden en Regnier van Amsterdam is daarvan een treffend voorbeeld. Doorgaans wordt Kramer het ontwerp toe gedicht en Regnier de uitvoering, maar het Nederlandse karakter is zo dominant en zo afwijkend van Kramers Zuid-Duitse ontwerpen, of zelfs zijn Danziger Englisehe Haus (1570) dat de rol van Regnier lijkt te worden onderschat. Bloeifase Groene Poort en Engelse Huis zijn, net als het Ferwer Haus en het Schumann Haus karakte ristiek voor de eerste bloeifase van de Neder landse renaissance in Danzig, die zich kenmerkt door meer of minder plastisch uitgevoerde pilastergevels, al dan niet 'Serliaans' gerang schikt, en met een rijk gebeeldhouwde topgevel of kroonlijst. Een laat en rijk voorbeeld is het in 1608 door Abraham van den Blocke ontworpen Goldene Haus. I december 2009 Heemschut 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 15