Zeeland Noord Brabant Het huidige Sas-Glasr hier op een ansichtkaart uit ongeveer 1960. Foto archief Marcel Overbeek De voormalige Tilburgse Stoomketelfabriek Gebrs. Deprez. Foto Marcel Overbeek nog bestaande fabrieksgebouwen hebben geen monumentenstatus. Wat de toekomstige bestemming voor deze gebouwen zal zijn, is nog onduidelijk. Het machinepark van de fabriek is eind 2008 verkocht aan Rusland, en zal daar worden gebruikt bij de bouw van een nieuwe suikerfa briek. Het fabrieksterrein is door de gemeente aange wezen als een transformatiegebied voor bedrij vigheid en landschap. Doordat een deel buiten dijks ligt, is het moeilijk nieuwe gebouwen te ontwerpen in dit deel van het plangebied. Sas van Gent: Binnenkort zal opnieuw een belangrijk onderdeel van de industriële geschie denis van de kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen verdwijnen. De fabrieksgebouwen van de glasfabriek 'Sas-Glas' in Sas van Gent worden gesloopt, zodat het vrijkomende 3 hectare grote terrein kan worden benut voor nieuwe bedrijfsdoeleinden. De gemeente Terneuzen heeft de grond verkocht aan het bedrijf Zee land Seaports. Op een deel van de vrijkomende grond zal de glasfabriek een nieuw kantoor en een nieuwe productiehal bouwen. De herstructurerings operatie kost miljoenen euro's. De glasfabriek werd in 1899 gebouwd op een locatie aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen door een Belgische onderneming, de S.A. des Glaeeries Neerlandaises. De fabriek werd zo gebouwd, dat de gehele productieafdeling zich op de eerste verdieping bevond, zodat de grondstoffen en eindproducten op de begane grondverdieping konden worden gelost en geladen. De eerste verdieping werd ondersteund door massieve bakstenen tongewelven. In smeltovens werd het glas geproduceerd bij een temperatuur van 1500 graden. In 1904 veranderde de naam in NV Nieuwe Nederlandse Maatschappij tot Vervaardigen van Spiegelglas. In 1921 werd de fabriek uitgebreid met een vleugel die in beton werd opgetrokken. In 1962 wijzigde de naam wederom, nu in Glasfabriek Sas van Gent, wat sinds enkele jaren is ingekort tot 'Sas Glas'. Het bedrijf, dat nu onderdeel is van de Franse Saint-Gobaingroep, is gespecialiseerd in gevelglasplaten. Met de sloop van de fabriekshal uit 1899 ver dwijnt het oudste glasvlakfabrieksgebouw van Nederland. Daarmee is na de eerdere sloop van de glasfabrieken in Nieuw-Buinen (Drenthe) van het industrieel erfgoed in de Nederlandse glas- fabricage alleen nog de glasfabriek in Leerdam overgebleven. Tilburg: Het gebied ten noorden van het NS-station in Tilburg, de spoorzone, zal de komende jaren ingrijpend worden geherstruc tureerd. In dit gebied bevinden zich gebouwen die binnenkort hun functie gaan verliezen, waaronder de NS-werkplaats. Een aantal gebouwen wordt gesloopt. Het vrijkomende terrein moet een nieuw stadshart vormen. In het plan 'Ambities voor de spoorzone', dat in november 2008 werd vastgesteld door de gemeente, zal het gebied een invulling krijgen met culturele, educatieve en woon-werkfunc- ties. Mogelijk zal er ook een grote sporthal annex eoneerthal komen. Onduidelijk is nog welke spoorweggebouwen behouden blijven. Tot de belangrijkste cultuur historisch gebouwen behoren de voormalige werkplaatshallen, die dateren uit 1900 en de polygonale (kwarteirkelvormige) loeomo- tiefloods met draaischijf uit 1939. Dit type loeomotiefloods met draaischijf is samen met de loeomotiefloods van Nieuweschans (Gro ningen) de enige nog bestaande van ons land. Vooruitlopend op de plannen voor dit gebied zal binnenkort een industrieel monument in het gebied worden gerestaureerd: de voormalige Tilburgsche Stoomketelfabriek Gebrs. Deprez aan de Lange Nieuwstraat. Deze fabriek werd in 1881 gevestigd in de nabijheid van het station. De fabriek produceerde stoommachines voor de Tilburgse textielfabrieken. Later werden de fabrieksgebouwen overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen als werkplaats. De stoomketelfabriek is een gaaf voorbeeld van een klassiek fabrieksgebouw met sheddaken en een kantoorgebouw aan de straatzijde. Het complex werd in 2008 op de rijksmonumenten lijst geplaatst. Na de restauratie zal het fabrieksgebouw dienst doen als informatiecentrum voor de bewo ners van de spoorzone. Het restauratieplan is gemaakt door architect Andre van Stigt uit Amsterdam. 46 Industria auqustus 2009

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 48