Utrecht Gelderland Het onttakelde Stork-'Hijschgebouw', november 2008. Foto Marcel Overbeek bouwdelen. De renovatie van de gieterijhal is voltooid naar een plan van architect Harry Abels van IAA architecten uit Enschede, en restauratiearchiteet Maarten Fritz. Het ROC-complex met de gerenoveerde gieterijhal werd door de BNA uitgeroepen tot het beste gebouw in Oost-Nederland in 2009. Op het Storkterrein, langs de Industriestraat staan nog twee bedrijfspanden die al jaren buiten bedrijf zijn: het 'Hijschgebouw' en de voormalige elektrische centrale van Stork. Deze bedrijfsgebouwen zijn begin 2008 gestript, waarbij de bouwvallige buitengevels zijn gesloopt, zodat nu het stalen skelet van de constructie goed zichtbaar is. Het wachten is nog op het vinden van een passende bestem ming. Mogelijk zou dit complex kunnen dienen als een museumdepot, voor collecties van diverse Hengelose musea, waaronder de depot collectie van het HEIM. De elektrische centrale werd in 1901 in opdracht van Stork gebouwd voor de eigen energievoorziening van de fabriek. De centrale bestaat uit een machinehal in Berlagiaanse stijl, een ketelhuis met schoorsteen en twee betonnen koeltorens. Samen met het naastge legen nieuwe onderkomen van HEIM, de Wil helm inafabriekssehool, vormt dit complex een indrukwekkend industrieel ensemble. De vrijwel in oorspronkelijke staat verkerende machinehal staat niet op de monumentenlijst. De fabrieks schoorsteen van de centrale zal in opdracht van Stork worden gerestaureerd. Houten: Op 25 april is het historische spoor wegstation van Houten officieel weer in gebruik gesteld door Paul van Vlijmen, direc teur van het Nederlands Spoorwegmuseum. Het oude stationsgebouw werd in 1936 voor het reizigersverkeer gesloten en kreeg daarna diverse bestemmingen, waaronder schoolge bouw, woning en bedrijfsverzamelgebouw voor startende ondernemers. In verband met de spoorwegverbreding van de lijn Utrecht - Den Bosch, moest het oude stationsgebouw worden gesloopt. Om het historische station te redden, werd de Stichting Station op Wielen opgericht. Deze stichting ontwikkelde een plan waarbij het gebouw 150 meter zuidwaarts werd ver plaatst. Mede dankzij de ondersteuning van de stichting BOEi en Bouwfonds MAB Ontwikke ling is de stichting er in geslaagd fondsen te verwerven voor deze kostbare reddingsope ratie. Het stationsgebouw dateert uit 1868 en is het enig overgebleven stationsgebouw van dit type, dat werd ontworpen door het ministerie van Rijkswaterstaat als 'klasse 5a'-station. Het gerestaureerde stationsgebouw zal een functie krijgen als kleinschalig vergadercentrum en als onderkomen van de lokale archeologische werkgroep. Doesburg: Het havenfront van het stadje Does burg is de laatste jaren ingrijpend veranderd door de bouw van enkele grootschalige woontorens met appartementen aan de IJsselkade. Hierdoor is de skyline van dit Aehterhoekse stadje danig aangetast. Een klein deel van de Havenkade aan de oude binnenhaven is nog ongeschonden. De hier gevestigde Doesburgse betonfabriek zal komend najaar het terrein verlaten. Bond Heemschut Gelderland en de Stichting Industrieel Erfgoed Gelderland-Flevoland zijn van mening dat onder delen van het haveneomplex behouden moeten worden, vanwege het authentieke karakter van de Havenkade. Belangrijke elementen van de betonfabriek zijn de stalen loskraan uit 1970, enkele stalen vultreehters voor zandopslag, een deel van de kraanbaan, de Havenkade met de oude bestrating met kinderkopjes en de loodsen van de Geldersehe Tramweg Maatsehappij(GTW). Na een discussie in de gemeenteraad is door Doesburg besloten het havenerfgoed te behouden en in te passen in de plannen voor dit gebied. Ook de havenkraan zal behouden blijven. Hoewel deze niet echt van monumentale waarde is, past de kraan wel in het totaalbeeld van het havengebied. augustus 2009 Industria 43

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 45