Groningen Drenthe Overijssel Het Oranjekanaal in Drenthe, bij Noordbarge. Fotot Marcel Overbeek De villa Huize Friso in Almelo wordt bedreigd door sloop. Foto Marcel Overbeek Tjamsweer: In het dorpje Tjamsweer, ten westen van Appingedam is het complex van de voor malige olieslagerij De eendracht op 3 april door brand grotendeels verwoest. Het landschap pelijk fraai gelegen complex aan de oever van het Damsterdiep bestond uit een 18e eeuws molenaarshuis, de vierkante houten onderbouw van de voormalige windoliemolen, schuren en een ketelhuis met vrijstaande schoorsteen. Het ketelhuis met schoorsteen werd omstreeks 1900 gebouwd toen de windoliemolen werd onttakeld en men overging op stoomaandrij- ving voor de olieslagerij. Dit onderdeel van het complex is behouden gebleven. De schoorsteen is de oudste nog bestaand fabrieksschoorsteen van de provincie Groningen. Helaas verkeert het metselwerk van de schoorsteen in slechte staat, in de onderbouw is een grote scheur zichtbaar. Het is nog onbekend of de restanten van de olieslagerij behouden kunnen blijven. Oranjekanaal: De provincie Drenthe heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheid het Oranjekanaal opnieuw bevaarbaar te maken voor pleziervaart. Het onderzoek, uitgevoerd door de Dienst Landelijk Gebied heeft uitge wezen dat het niet realistisch is het kanaal weer open te stellen. In het rapport dat de DLG heeft uitgebracht zijn diverse factoren tegen elkaar afgewogen, waaronder natuur, economie en water. De conclusie luidt dat het bevaar baar maken van het kanaal te kostbaar is, de geraamde kosten zouden rond 70 miljoen euro gaan bedragen. Bovendien zou openstellen negatieve effecten sorteren, zoals een verhoogde recreatiedruk op de natuur rondom de kanaalzone en toename van luchtvervuiling. Op economisch gebied zal openstelling geen gunstig effect veroorzaken, omdat het Oranjekanaal geen ontbrekende schakel vormt in het toervaart-waterwegen- stelsel. Het opnieuw bevaarbaar maken van het kanaal zou overigens wel kunnen leiden tot herstel en versterking van de cultuurhistorische ele menten in het kanaal, zoals sluizen en bruggen. Omdat het Oranjekanaal is aangemerkt als historische verbinding van provinciaal belang, hecht de provincie er aan om bij onderhoud of vervanging van beeldbepalende bruggen en sluizen zoveel mogelijk de huidige kenmerken te behouden. Kenmerkend voor het Oranjekanaal, dat in 1857 werd gegraven tussen Smilde en Emmen, zijn de houten draaibruggen, waarvan er nog enkele resteren. Sinds 1974 is het kanaal gesloten voor de scheepvaart. Almelo: De voormalige fabrikantenvilla Huize Friso aan de Bornsestraat in Almelo wordt met sloop bedreigd. De villa werd in 1862 in opdracht van de lokale zeepfabrikant Barend Gorter gebouwd. Na de 1945 kreeg de villa een nieuwe bestemming als particulier verzorgings tehuis voor bejaarde mensen. In 1970 werd het pand in gebruik genomen door een uitvaartcentrum. Sinds kort is deze functie ook verdwenen, en staat de voormalige villa leeg. De villa is gebouwd in een chaletaeh- tige stijl, met witgepleisterde gevels, een por tiek aan straatzijde en een klokkentorentje. De dakranden zijn versierd met fraaie gietijzeren sierranden. De Stichting Historische Kring Stad en Ambt Almelo en de Twentse Cultuurhisto rische Vereniging hebben protest aangetekend tegen de voorgenomen sloop. De villa heeft ook geschiedkundige waarde omdat de bekende Almelose schilder Arnold Mare Gorter (1866- 1913) er werd geboren. Hengelo: Het gebied van Hart van Zuid, het industriegebied ten zuiden van het station van Hengelo is volop in ontwikkeling. Een deel van de bedrijfspanden van de machinefabriek Stork zijn inmiddels gerenoveerd en hebben een nieuwe bestemming gekregen, waaronder de grote gieterijhal en de bedrijfswatertoren. De gieterijhal is het middelpunt geworden van het grote nieuwe scholencomplex van het Regio naal Opleidings Centrum Twente (ROC). Van de hal, gebouwd in 1902, is de hoofdeonstructie met stalen pijlers, gebinten en de stalen ven sters ongewijzigd bewaard gebleven. De modern vormgegeven leslokalen zijn subtiel ingepast in het industriële monument. Karak teristieke onderdelen uit de hal, zoals stalen machinekranen zijn in het zicht gelaten en vormen een boeiend contrast met de nieuwe

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 44