Flevogemaal wordt proeflokaal Welstandscommissies blijven Nieuw Leven voor Oude Gebouwen Pamflet van Pampus voor open IJmeer In het Flevopark in Amsterdam staat aan het Nieuwe Diep, verscholen in het groen, het stoomgemaal waarmee in het verleden de Oetewaler- of Overamstelsche polder werd drooggehouden. Op verzoek van Stadsdeel Zeeburg kocht Stadsherstel Amsterdam in 2006 het Flevogemaal aan. Bij een prijsvraag voor de herbestemming werd het plan van de stichting De Oude Pijl voor een distilleerderij met proeflokaal als beste beoordeeld. Archi tectenbureau Rappange Ft Partners maakten een restauratie- en herbestemmingsplan. Begin maart is bouwbedrijf Selie begonnen met de werkzaamheden om de vestiging van het bedrijf per volgend jaar mogelijk te maken. Plet poldergemaal, in chaletstijl, is een ontwerp van het Ingenieursbureau voor Stoombemaling J.C. de Leeuw en W.A. Beijerinek en is in 1881 geopend. Het is gebouwd over de funderingen van een windmolen, die hier kort na 1631 was neergezet. Aangezien de techniek altijd voortschrijdt, is de stoommachine in 1916 vervangen door een elektromotor, waarbij de overbodig geworden zestien meter hoge schoorsteen gesloopt werd. Nadat in 1984 een elektrisch gemaaltje aan de Valentijnkade het werk overnam, werd het Flevogemaal buiten werking gesteld. Flevogemaal De welstandscommissies, die gemeenten helpen bij het beoordelen van nieuwbouwplannen, zullen blijven bestaan. De Tweede Kamer is het niet eens met minister E. van der Laan van Wonen, die had voorgesteld om de welstands commissies niet langer verplicht te stellen. Een meerderheid in de Tweede Kamer is het wel met minister Van der Laan eens dat misschien niet élk bouwplan aan de voltallige commissie moet worden voorgelegd. Sommige eenvoudige bouwplannen kunnen ook onder mandaat van de welstandscommissie behandeld worden door één of twee commissieleden. Het kabinet stelt bovendien voor om het aantal bouwwerken waarvoor geen vergunning nodig is, drastisch uit te breiden. De gevolgen voor de kwaliteit van de leefomgeving zijn desastreus, meent de Federatie Welstand. 'De plannen voor Mooi Nederland kunnen nu wel in de prullenbak,' zegt directeur Flip ten Cate. Het kabinet wil aanbouwen en bijgebouwen zonder meer toestaan in achtertuinen, op boerenerven, achter bedrijven, op industrieterreinen en bij supermarkten. Het wordt gemeenten voortaan verboden om bij het ontwerp van zulke bouw werken zorgvuldigheid te eisen. De regeling moet op 1 januari van kracht worden, maar deze is eind juni alsnog door een Kamermeer derheid tegengehouden Met het openen van een bijzondere tentoon stelling in de Zuiderkerk (Amsterdam) begon in mei de campagne 2009 van de Amsterdamse publiekscampagne Nieuw Leven voor Oude Gebouwen. Net als in 2007 wil 'Nieuw Leven' het publiek betrekken bij het behoud en herge bruik van bijzondere, karakteristieke gebouwen in de stad door er een nieuwe bestemming voor te vinden. Welke gebouwen moeten volgens Amsterdam mers en andere belangstellenden als cultureel erfgoed voor de stad behouden blijven? Welke nieuwe bestemmingen zouden dat mogelijk kunnen maken? En welke visie kunnen we met elkaar ontwikkelen voor een aantal bijzondere gebieden in Amsterdam? Drie vragen die cen traal staan in de campagne. Er is een website met actuele informatie: www.nieuwlevenvooroudegcbouwen.nl Belangstellenden kunnen hier stemmen op gebouwen die een nieuw leven door hergebruik verdienen. Laatste stemdag: 30 september. Bond Heemschut heeft zich achter het Pamflet van Pampus geschaard, dat 20 juni is onderte kend op dit eiland in het IJmeer. Het initiatief komt van Milieudefensie en het Watersportver- bond, die steun zoeken bij andere organisaties voor wie een open IJmeer een vereiste is. Voor Heemschut staan de cultuurhistriseh-geografi- sche overwegingen voorop. Het IJmeer is altijd de open verbinding geweest van Amsterdam met de zee. Daarop is de welvaart van de hoofdstad gegrondvest. In Amsterdam zelf wordt het IJ steeds minder het open water dat het vroeger was. De organisaties pleiten voor woningbouwalternatieven binnendijks in Fle voland, een verkeersverbinding die het IJmeer ontziet, meer werkgelegenheid in Flevoland om de verkeersdruk te verminderen en versterking van de natuurkwaliteit, de cultuurhistorische waarden en de recreatieve functie van het IJmeer. augustus 2009 Heemschut 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 35