De Haarlemse gevelsteen de Dodendans kan beter voortaan De Drie Standen worden genoemd, vinden Thon Fikkerman en Henk Michels. Foto auteurs afgerekend. Dit in tegenstelling tot de heraut die de serie opent en lof spreekt ter ere van de graven (de wereldlijke macht). Het is naar onze mening dan ook beter dit paneel voortaan aan te duiden als 'De afrekening'. Ook de gevelsteen is dus te gemakkelijk tot een dodendans bestempeld. Wanneer en hoe de steen aan zijn naam komt is niet bekend; de eerste vermelding van deze steen is te vinden in een boek (van F. Allan) uit 1884. Het leuke is dat daar de steen genoemd wordt als de 'zoogenaamden dodendans'. In 1994 schrijven Bottelier en Van Graafeiland in Gevelstenen van Haarlem, dat de dood vertegenwoordigers van alle rangen en standen met zich voert. Maar dat is niet juist. De figuren staan los van elkaar en er wordt ook niet gedanst. Alle vier de figuren hebben een statische houding. De conclusie is dan ook dat we hier niet te maken hebben met een dodendans maar met een gesprek tussen de standen, waarbij de boer aangeeft dat de wereldlijke en geestelijke macht wel bestuurt maar dat ze niet zonder hem kunnen, terwijl de dood aangeeft dat ze uiteindelijk alledrie gelijkelijk zullen worden afgerekend op hun daden. Deze steen kan voortaan beter 'De drie standen' heten. Prent Dit zou betekenen dat ook de gevelsteen die zich in Tilburg bevindt en die eind 19de eeuw is gemaakt een andere naam moet krijgen. Deze steen, van de Haarlemse beeldhouwer Jan Verdonk, is volledig gebaseerd op de Haarlemse steen. Hetzelfde geldt voor de in lindenhout gesneden voorstelling van de gevelsteen die in 2006 is gemaakt door Mart Janssen uit Heelsum. Deze werd tentoongesteld in de Hoofdwacht in Haarlem, tijdens de Open Monu mentendagen in 2006 en is een exacte kopie van de Haarlemse steen. Aardig is nog om te vermelden dat in 'De Haarlemse Bloempjes', een bloemlezing uit een zeventiende-eeuwse liedboekreeks, het lied Doodendans voorkomt. Daarbij is een prent afgedrukt waarvan de oorsprong niet bekend is, maar wel kan worden aangeduid als een dodendans. Zo blijft er voor Haarlem toch nog wat over. Thon Fikkerman en Henk Michels zijn adviseur en bestuurslid van de Stichting Geveltekens Vereniging Haerlem Literatuur - Gevelstenen van Haarlem, Peter van Graafeiland en Theo Bottelier, 1994 - De Haarlemse gravenportretten, Wim van Anrooij, 1997 - De middeleeuwse ideeënwereld. 1000-1300, Manuel Stoffers, 1994 - De dodendans, een cultuu rh is to risch e studie, D. Th. Enklaar, 1950 - Les trois ordres ou L'imaginaire du feodalisme, G. Du by 1978 - De Haarlemse Bloempjes, liedboekreeks 17de eeuw. augustus 2009 Heemschut 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 29