Kleuren
Architect Wegener Sleeswijk heeft in de jaren zestig wel een duide
lijk eigen stempel op het interieur gedrukt. Hij ontwierp de histori
serende 17de eeuwse deuren, die de bezoeker zeker zullen opvallen.
Ook de plafonds met de beschilderingen in onder meer de voorma
lige Secretarie zijn van zijn hand.
Hij baseerde zijn kleurenschema voor de deuren en de nieuwe
plafonds op de vondst, in de Wisselbank, van twee oorspronkelijke
kruisvensters die weggetimmerd waren. Die hebben een diepe, don
kerbruine kleur met een decoratie van rozetten in bladgoud. Hij nam
aan dat dit de oorspronkelijke kleuren waren. Daarom restaureerde
hij ook de 17de eeuwse plafonds in deze kleuren.
Hij ontwierp nieuwe verlichting. Koperen staande lampen ter vervan
ging van de kroonluchters en wandarmaturen met kaarsvormige
lampen. Alleen die laatste zijn nog te zien op de begane grond en op
de vierde verdieping, evenals zijn historiserende 17de eeuwse puien
in de entrees van de staatsievertrekken op de eerste etage.
De oude raadszaal en salon van de koning, begin
vorige eeuw. Foto Koninklijk Huisarchief
Alliantie
Bij de nu voltooide restauratie door architect K.C. van den Ende is
heel veel aandacht besteed aan het ontwerpen van de inrichting, in
de keuze voor kleuren, stoffen en meubilair. De nieuwe inrichting
maakt een alliantie tussen het 'volcomen gebou' van Jacob van
Campen uit de 17de eeuw en het 19de eeuwse Empire meubilair.
Deze eigentijdse interpretatie heeft als resultaat een hedendaags
representatief en uniek Koninklijk Paleis. Het laat de geschiedenis
van het gebouw zien. Soms in details, vaak in grote gebaren, zoals
de gordijnen die 17de eeuwse motieven hebben, of de wandbekle-
ding op de eerste verdieping met verticale banen die de architectuur
accentueren. Er liggen nieuwe tapijten in Empirestijl op de oude
marmeren vloeren van de staatsievertrekken. De tapijten zijn nodig
om de zalen 'leefbaar' te maken.
Lichter
De ingrepen van Wegener Sleeswijk zijn ook gerespecteerd. Alleen
bleek zijn kleurenschema niet goed te kloppen: de luiken die hij
vond waren origineel, maar de kleur was in de loop van de eeuwen
verdonkerd. De juiste, lichtere kleur bruin was elders in het gebouw
wel terug te vinden. Achter het behang in de voormalige Secretarie
kwamen twee wandkasten tevoorschijn met houten geschilderde
deurtjes in zandstenen kozijnen. Hier was de originele kleur bruin/
okergeel nauwelijks vervaagd door het licht.
De bezoeker ziet nu dat de deuren en plafonds van Wegener Slees
wijk zijn kleurenschema hebben behouden, terwijl elders de 17de
eeuwse plafonds weer de oorspronkelijke, iets lichtere bruine kleur
hebben teruggekregen. De bezoeker met een goed kleurgevoel zal de
plafonds van Wegener Sleeswijk direct herkennen.
Het paleis is nu zeer zorgvuldig gerestaureerd, waarbij alleen de
echt slechte delen zijn vervangen. Alle restauraties zijn uitgevoerd
op basis van uitgebreid onderzoek en vastgelegd in een duidelijke
documentatie.
Ook de gewelven zijn zorgvuldig gerestaureerd.
Foto Rijksgebouwendienst
Foto rechts: De kroonluchter van de oude raads
zaal wordt na de herondekking op zolder opnieuw
gemonteerd. Foto Rijksgebouwendienst
Schatkamers
Vanwege de asbestsanering werden de paleiszolders geïnven
tariseerd en leeggemaakt. Het bleken ware schatkamers te
zijn. Een deel van het Empire ameublement, zoals enkele grote
kasten, lag daar onder het stof der eeuwen. Er stonden kisten
met enorme armen van kroonluchters. Bij het schoonmaken
bleek één van die kronen zelfs met zilver en goud gedecoreerd
te zijn.
Wegener Sleeswijk had deze kronen verwijderd omdat die niet
in het 17de eeuwse beeld pasten. Het zijn ronduit spectaculaire
kroonluchters uit de tijd van koning Willem III. De bezoeker zal
versteld staan van hun feestelijke effect op het interieur van
22 Heemschut juni 2009
SSHH