Kleuren Architect Wegener Sleeswijk heeft in de jaren zestig wel een duide lijk eigen stempel op het interieur gedrukt. Hij ontwierp de histori serende 17de eeuwse deuren, die de bezoeker zeker zullen opvallen. Ook de plafonds met de beschilderingen in onder meer de voorma lige Secretarie zijn van zijn hand. Hij baseerde zijn kleurenschema voor de deuren en de nieuwe plafonds op de vondst, in de Wisselbank, van twee oorspronkelijke kruisvensters die weggetimmerd waren. Die hebben een diepe, don kerbruine kleur met een decoratie van rozetten in bladgoud. Hij nam aan dat dit de oorspronkelijke kleuren waren. Daarom restaureerde hij ook de 17de eeuwse plafonds in deze kleuren. Hij ontwierp nieuwe verlichting. Koperen staande lampen ter vervan ging van de kroonluchters en wandarmaturen met kaarsvormige lampen. Alleen die laatste zijn nog te zien op de begane grond en op de vierde verdieping, evenals zijn historiserende 17de eeuwse puien in de entrees van de staatsievertrekken op de eerste etage. De oude raadszaal en salon van de koning, begin vorige eeuw. Foto Koninklijk Huisarchief Alliantie Bij de nu voltooide restauratie door architect K.C. van den Ende is heel veel aandacht besteed aan het ontwerpen van de inrichting, in de keuze voor kleuren, stoffen en meubilair. De nieuwe inrichting maakt een alliantie tussen het 'volcomen gebou' van Jacob van Campen uit de 17de eeuw en het 19de eeuwse Empire meubilair. Deze eigentijdse interpretatie heeft als resultaat een hedendaags representatief en uniek Koninklijk Paleis. Het laat de geschiedenis van het gebouw zien. Soms in details, vaak in grote gebaren, zoals de gordijnen die 17de eeuwse motieven hebben, of de wandbekle- ding op de eerste verdieping met verticale banen die de architectuur accentueren. Er liggen nieuwe tapijten in Empirestijl op de oude marmeren vloeren van de staatsievertrekken. De tapijten zijn nodig om de zalen 'leefbaar' te maken. Lichter De ingrepen van Wegener Sleeswijk zijn ook gerespecteerd. Alleen bleek zijn kleurenschema niet goed te kloppen: de luiken die hij vond waren origineel, maar de kleur was in de loop van de eeuwen verdonkerd. De juiste, lichtere kleur bruin was elders in het gebouw wel terug te vinden. Achter het behang in de voormalige Secretarie kwamen twee wandkasten tevoorschijn met houten geschilderde deurtjes in zandstenen kozijnen. Hier was de originele kleur bruin/ okergeel nauwelijks vervaagd door het licht. De bezoeker ziet nu dat de deuren en plafonds van Wegener Slees wijk zijn kleurenschema hebben behouden, terwijl elders de 17de eeuwse plafonds weer de oorspronkelijke, iets lichtere bruine kleur hebben teruggekregen. De bezoeker met een goed kleurgevoel zal de plafonds van Wegener Sleeswijk direct herkennen. Het paleis is nu zeer zorgvuldig gerestaureerd, waarbij alleen de echt slechte delen zijn vervangen. Alle restauraties zijn uitgevoerd op basis van uitgebreid onderzoek en vastgelegd in een duidelijke documentatie. Ook de gewelven zijn zorgvuldig gerestaureerd. Foto Rijksgebouwendienst Foto rechts: De kroonluchter van de oude raads zaal wordt na de herondekking op zolder opnieuw gemonteerd. Foto Rijksgebouwendienst Schatkamers Vanwege de asbestsanering werden de paleiszolders geïnven tariseerd en leeggemaakt. Het bleken ware schatkamers te zijn. Een deel van het Empire ameublement, zoals enkele grote kasten, lag daar onder het stof der eeuwen. Er stonden kisten met enorme armen van kroonluchters. Bij het schoonmaken bleek één van die kronen zelfs met zilver en goud gedecoreerd te zijn. Wegener Sleeswijk had deze kronen verwijderd omdat die niet in het 17de eeuwse beeld pasten. Het zijn ronduit spectaculaire kroonluchters uit de tijd van koning Willem III. De bezoeker zal versteld staan van hun feestelijke effect op het interieur van 22 Heemschut juni 2009 SSHH

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2009 | | pagina 24