Industrieel nieuws
LIMBURG
NOORD-BRABANT
Spoorwegloods in Blerick. Foto BOEI.
worden toegepast. De kern van de silo wordt
gevormd door een betonnen draagconstructie.
Het verbouwingsplan is ontworpen door stads
bouwmeester en architect Max van Aersehot
uit Haarlem. De oplevering van het verbouwde
silogebouw is gepland voor 2009.
Bergen op Zoom: Aan de zijgevel van een
woning aan de Parallelweg in Bergen op Zoom
bevindt zich een oude muurreelame van het
sigarettenmerk Miss Blanche. De grote muur
reelame met de afbeelding van een rokende
vrouw en het opschrift 'Miss Blanche Virginia
Cigarettes' werd in 1938 aangebracht. Het
sigarettenmerk Miss Blanche werd al in 1916
geïntroduceerd door de Rotterdamse sigaret-
tenfabriek Victoria Cigarette Company. De
muurreelame wordt sinds begin september
hersteld door restaurateur Wendy Schoenma
kers uit Den Bosch. Zij is gespecialiseerd in het
restaureren van muurschilderingen, orna
menten en historische muurreclames.
De restauratie van de Miss Blanchemuurre-
clame gebeurt in opdracht van de gemeente
Bergen op Zoom, die het project subsidieert.
Het restauratieproject wordt door de provincie
Noord-Brabant op film vastgelegd in het kader
van het cultuurfestival 'Schatten van Brabant'.
Naast de muurreclame van Miss Blanche kent
Bergen op Zoom nog een monumentale muur
reclame die op restauratie wacht; die van het
winkelbedrijf Simon de Wit aan de Steen-
bergsestraat. Andere voorbeelden van muur
reclames van het sigarettenmerk Miss Blanche
zijn te vinden in Culemborg en Leiden.
Helmond: Midden in het stadscentrum van
Helmond ligt het complex van de textielfa
briek Vlisco. De onderneming werd opgericht
in het midden van de negentiende eeuw door
de familie Van Vlissingen. In de loop der jaren
breidde de katoendrukkerij zich steeds verder
uit op een terrein tussen het kasteel van
Helmond en de Zuid-Willemsvaart. Het bedrijf
vervaardigt textielprints voor de Afrikaanse
markt. Op het zeven hectare grote terrein
staan enkele belangwekkende oude fabrieksge
bouwen, waarvan de graveerderij uit 1928 aan
de Kerkstraat momenteel wordt bedreigd met
sloop.
Deze is voor de bedrijfsvoering niet meer nodig
en zou mede vanwege planologische motieven
het veld moeten ruimen. In het gebouw werden
printmotieven voor het bedrukken van katoen
ingegraveerd op grote koperen rollen. Hier
bevindt zich nog de oorspronkelijke takelinstal
latie om de graveerrollen binnen het gebouw
te verplaatsen. Vlakbij dit gebouw staat het
oudste onderdeel van de fabriek, de achtkan
tige gemetselde bedrijfswatertoren uit 1884. In
tegenstelling tot de graveerderij is dit gebouw
wel een beschermd rijksmonument.
Voor andere belangrijke bouwdelen, waaronder
de in beton opgetrokken bedrijfshal uit 1911
aan het kanaal, en de elektrische centrale met
ketelhuis uit 1927 is de toekomst onzeker.
Nog steeds worden deze gebouwen voor het
productieproces gebruikt, maar in de nabije
toekomst zal de fabriek uit milieuoverwegingen
waarschijnlijk verplaatst worden naar een ander
terrein.
Bleriek: In het Limburgse Blerick, op de
westoever van de Maas tegenover Venlo, staat
de voormalige wagenwerkplaats van de Neder
landse Spoorwegen. De werkplaats, een rijks
monument, werd geopend op 1 maart 1890.
Deze gebouwen zijn opgetrokken in baksteen,
met kleine boogvensters en sheddaken. De
werkplaats van Blerick is een van de oudste nog
bestaande spoorwegwerkplaatsen van ons land.
In de hoogtijdagen werkten 160 mensen dag
in dag uit om spoorwegwagons te repa
reren. Vooral de Limburgse kolenmijnen
zorgden voor een enorme toename van het
(kolen)goederenvervoer en daarmee het aantal
te onderhouden wagons. Met het sluiten van
de kolenmijnen was er echter steeds minder
vervoer nodig en werd de werkplaats over
bodig. Op 28 februari 1969 werd de Blerickse
vestiging gesloten.
De gebouwen van de werkplaats liggen op een
perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het
spoorwegnet. De Centrale Wagenmakerij is
met 7.375 m2 een van de grootste industriële
rijksmonumenten van ons land. Tegenwoordig
wordt de kleine loods verhuurd aan het
Spoorwegmuseum in Utrecht. Gebruiker van
de Wagenmakerij is Stibans, de 'Stichting tot
Behoud van Af te Voeren Spoorwegmaterieel'.
Sinds 2007 is de Stichting BOEI eigenaar van
de Wagenmakerij en de kleine werkplaats.
BOEI heeft een projectvisie ontwikkeld die zal
leiden tot een duurzame instandhouding van de
Wagenmakerij.
Samen met het Spoorwegmuseum, ROC 't Gilde
in Roermond en de Stichting Stibans heeft BOEI
een concept uitgewerkt voor de restauratie en
herbestemming van de oude wagenmakerij. De
nieuwe bestemming zal bestaan uit een combi-
fHHHMÉtfiil
"V ffei '\M