Standbeeld voor de dijkenbouwers van de Zuiderzeewerken, Een steigerwerk bij de Afsluitdijk. Foto: Heemschut halverwege de Afsluitdijk. In het Deltaplan II krijgt deze beroepsgroep veel extra werk. Foto: Heemschut dat die loswallen en steigers omhoog moeten. Het gaat daarbij om een heleboel plaatsen: Enkhuizen, Medemblik, Makkum, Hindeloopen, Stavoren, Lemmer, Urk, Ketelhaven, Blokzijl, Vollenhove, Genemuiden, Zwartsluis, Hasselt, Zwolle, Dalfsen, Kampen, De Zande en Hattem. Voor Zwolle is er wat aan te doen zonder dat de stad er wat van merkt. Volstaan kan worden met afdamming van het Zwartewater bij het punt waar de Overijsselse Vecht in het Zwartewater uitmondt. Daar zijn dan nodig een seheepvaartsluis en een gemaal voor de bema ling van het stroomgebied van de Sallandse weteringen. Voor Kampen is de verhoging wel een probleem. Hoe moet het bijvoorbeeld met de IJsselkade en zijn prachtige rivierfront? Moeten we hier een muur langs de IJssel bouwen? Het plan voor de Bypass ten zuiden van de stad is in voorbereiding. Het is de bedoeling in de Bypass, dus buitendijks, ook een stadswijk te bouwen. Die stadswijk wordt gebouwd op de geplande dijkhoogte, NAP 4,5 m. Moeten die dijken en die wijk nu al worden verhoogd met 1,5 m tot NAP 6,0 m? Nee, vertelde men mij in Kampen. Het staat nog lang niet vast dat de peilverhoging van het IJsselmeer doorgaat en bovendien kan de wijk drijvend worden gebouwd. De bouw van een keersluis aan de westzijde van het Ketelmeer kan de maatgevende water standen te Kampen verlagen. Immers zijn daar de stormvloedstanden maatgevend. Het verho gend effect van de peilverhoging met 1,5 m op de maatgevende waterstanden op de rivieren werkt op de IJssel door tot voorbij Zwolle en op de Overijsselse Vecht tot bij Ommen. Grande Levée d'Anjou Afgelopen zomer kampeerde ik te Montsoreau aan de Beneden-Loire. De brede Loire is daar ondiep en onbevaarbaar. Aan de overkant ligt een meer dan 7 meter hoge polderdijk met een lengte van 70 kilometer. Deze dijk ligt langs de rechteroever van de Loire en eindigt bij Angers. Hij wordt La Grande Levée d'Anjou genoemd. De Loire is qua omvang te vergelijken met de Rijn. Kennelijk wijzen de lage waterstand in de zomer en die hoge dijk erop dat de Loire een groter verschil tussen zomer- en winterafvoeren heeft dan de Rijn. Ik veronderstel dat dit vooral komt door een verschil in klimaat. Al filosofe rend aan de Loire vroeg ik mij af: 'Staat ons, nu het klimaat van Frankrijk opschuift naar het noorden, een groot tekort aan water op het IJsselmeer te wachten en misschien ook een onbevaarbare Waal en IJssel?' Watertekort Het rapport van de Deltacommissie geeft hierover de volgende informatie: 'Voor de zomer kan de gemiddelde Rijnafvoer van 1700 m3/s nu, afnemen tot 700 m3/s in 2100.' Voorts geldt dat wanneer langere periodes van droogte optreden, de scheepvaart vaker last kan krijgen van lage rivierafvoeren. En ook: het is verstandig dat de scheepvaart en andere transportsectoren zich hierop voorbe reiden, door bijvoorbeeld het bouwen van voor 22 Heemschut december 2008

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 24