i
n
Vergruisde plafondschildering gered
Piet Arp- Een total loss, zo werd de plafondschildering uit 1925,
van de hand van Martin Monnickendam tien jaar geleden nog
omschreven. De schildering had tientallen jaren stijf opgerold
gelegen op een zolder. Bij het ontrollen lag er nog vooral verf-
gruis. Eind oktober kreeg de herstelde schildering een tweede
thuis en daarmee een nieuw leven.
t.
tjm
eaUI
m
W-fr- l ór-
i
TTTlTT
**i -vf -.
Keizersgracht 695/697 in Amsterdam (1943),
eigendom van Stadsherstel Amsterdam
Foto: uit de bundel
Hetty van Eeghen in haar woning aan het
werk tijdens de restauratie van de schildering.
Foto: uit de bundel
Detail van de plafondschildering.
Foto: Wouter Thorn Leeson
Aan DE KEIZERSGRACHT 695/697 in
Amsterdam houdt een notaris kantoor,
die onder meer betrokken is bij de Vrienden van
de schilder Martin Monnickendam. Die Vrienden
beheren de geschilderde nalatenschap. Geen
wonder dus, dat hier nogal wat werk van de bij
zijn leven beroemde kunstschilder (1874-1943)
aan de muren hangt. Die muren zijn eigendom
van Stadsherstel Amsterdam. Dat kreeg eind
oktober de geheel gerestaureerde plafond
schildering uit 1925 overgedragen. Het werk is
onderdeel van het plafond van de belangrijkste
voor bezoekers toegankelijke ruimten.
Stadsherstel kreeg het doek geschonken door
de Vrienden, om daarmee de Monnickendam-
eolleetie in beide panden completer te maken.
De Vrienden intussen hebben voor 2009 een
Monnickendamjaar in Amsterdam op stapel
staan. Musea als Rijks- en Historisch Museum,
Joods Museum en ook instanties als Stadsar
chief en Artis zullen met exposities aandacht
besteden aan de schilder van vooral stadsge
zichten van de hoofdstad.
De Vriendenstiehting is in 1973 opgericht
om, namens de kinderen de nalatenschap te
beheren, te laten restaureren en deze onder
de aandacht te brengen van een groot publiek.
De plafondschildering lag gedurende tientallen
jaren in plastic verpakt opgerold tot een pak
ketje van 23 centimeter dik op zolder bij een
van de dochters. De verflaag had grotendeels
losgelaten, bleek bij eerste inspectie. Deson
danks werd besloten tot restauratie, uitgevoerd
door Hetty van Eeghen. Deze restaurator redde
het plafonddoek letterlijk van de ondergang,
door in haar eigen woning meer dan vier jaar
lang en grote ruimte vrij te maken voor de
ingrijpende restauratie. Het plafonddoek is en
uiterst kleurrijk geheel, volkomen in de stijl van
Monnickendam.
Om de restauratie ervan te vieren verscheen
het bundeltje 'Van de ondergang gered' waarin
de betrokkenen rond het herstel beschrijven
wat er bij de restauratie kwam kijken.
december 2008 Heemschut 11
i;-
mm