Heeft Heemschut iets met de ss Rotterdam?
BH
Piet Arp - In dit nummer van Heemschut
staan we volgens een nog jonge traditie stil
bij de waterkant. Half Nederland heeft wel
kanalen, bruggen, vaarten, dijken, sluizen,
verstilde beekdalletjes of bijzondere gemalen
binnen de gemeentegrenzen. Daarnaast
groeit de belangstelling voor het mobiele
erfgoed: oude schepen trekken jaarlijks een
miljoenenpubliek tijdens de vele vaardagen.
Heemschut bezoekt met de erfgoedexcursie
in juli de watermanifestatie Goudse Glorie
in Gouda.
Gouda vormde eeuwenlang het allerbelang
rijkste waterknooppunt van Europa voor
de binnenvaart. Voor de zeescheepvaart is
Rotterdam natuurlijk nog steeds nummer
één. Juist in die havenstad zal na de zomer
het voormalige vlaggenschip van de Holland
Amerika Lijn voorgoed aanmeren. Stoomschip
'Rotterdam' krijgt een vaste ligplaats en moet
zomer en winter garant staan voor een stroom
toeristen. Het monumentale schip ondergaat op
dit moment de laatste werkzaamheden van een
grootscheepse restauratie op de werf van Wil
helmshafen in Duitsland. Omstreeks augustus
of september vaart ss de Rotterdam, in 1959
van stapel gelopen in Rotterdam, de haven van
Rotterdam binnen. Het mobiele erfgoed zet
de loopplank uit nadat er een aansluiting is op
nutsvoorzieningen als het riool.
Daarmee komt de droom uit van de stichting
Behoud stoomschip Rotterdam, die jaren
toewerkte naar dit moment. Vanaf 2002 nam
de museumtoekomst steeds vaster vorm aan.
Eerst werd het schip van Grand Bahama naar
Gibraltar gesleept, nadat de RDM het voor 5
a 6 miljoen euro had gekocht van de laatste
eigenaar. Doel was het schip een vaste plaats
te geven in de Rotterdamse haven. De RDM
ging ten onder, de gemeente Rotterdam werd
ongewild eigenaar en verkocht het schip voor
1,7 miljoen euro door aan woningcorporatie
Woonbron, die een consortium oprichtte voor
de restauratie en exploitatie van het goede
schip.
In Wilhelmshaven volgde de restauratie, waarbij
alle oorspronkelijke onderdelen werden terug
gebracht, inclusief de voor dit schip ontworpen
kunstvoorwerpen.
Bestemming
Een operatie die tientallen miljoenen kostte,
maar die wordt terugverdiend door het schip
te exploiteren als hotel, restaurant en con
gresruimte. Een Rotterdamse beroepsopleiding
benut het schip bovendien als stagelocatie voor
de studenten in tal van specialistische vakken,
waardoor het (vele) onderhoud vrij voordelig
wordt uitgevoerd. Daarnaast kunnen de minder
luxe ruimten aan boord worden verhuurd aan
de studenten die kamers zoeken.
Past een monumentaal schip als ss de
Rotterdam in de cultuurbescherming
van Heemschut, als mobiel erfgoed? En
waar trekje de grens: bij een vooroorlogs
marineschip, een opgegraven Oost-lndië-
vaarder of een leuk kottertje? Moet
Heemschut er ook zijn voor de histori
sche vliegtuigen in Lelystad, de histori
sche bussen, trams en trucks, de oude
spoortreinen? Discussieer mee op www.
heemschut.nl
juni 2008 Heemschut 9
Stoomschip de Rotterdam,
in Wilhelmshafen opge
knapt tot Rotterdams
museum- en hotelschip
Foto Jan Willem Koene
WMiijniiiiiu
i»im mt «nu
Mobiel erfgoed op het water
««Hïiïjj ïii| jjjjj
jjfyajSjai
HIHHMil sI'HM iui witlij