Groningen
Amsterdam
Het Magazijn van Oorlog te Delfzijl
Delfzijl - Heemschut heeft haar zienswijze
tegen de sloop van het 17de-eeuwse Magazijn
van Oorlog, Marktstraat 16 en Oudeschans
2 in Delfzijl, ingetrokken. Dit gebouw is een
deel van de oude vesting die hier in 1591 is
opgericht. Het Magazijn van Oorlog is het
enige overgebleven deel van de oude vesting.
Bouwhistorisch onderzoek in 2007 toonde
aan dat het gebouw, vooral het 17de-eeuwse
deel, hoge monumentwaarde heeft. Het is het
oudste gebouw van Delfzijl, maar geen rijks- of
gemeentelijk monument. Delfzijl beschikt niet
over een gemeentelijke monumentenlijst.
De eigenaar van het gebouw is Wagenborg,
een bedrijf met een lange geschiedenis in
Delfzijl en van groot belang voor deze plaats.
Wagenborg heeft meer bedrijfsruimte nodig
en wil hiervoor het perceel gebruiken waarop
het Magazijn van Oorlog staat. Wagenborg wil
niet naar een ander deel van Delfzijl verhuizen,
maar gevestigd blijven in de fraaie gebouwen
aan de Marktstraat, die behoren tot de mooiste
gebouwen van Delfzijl.
Na overleg tussen Wagenborg en de provinciale
commissie van Heemschut, is overeengekomen
dat Wagenborg een deel van het 17de-eeuwse
Magazijn van Oorlog intact laat en verbindt
met de nieuwbouw, zodat dit deel een functie
kan krijgen in het nieuwe kantoor van Wagen
borg. Heemschut heeft daarop haar zienswijze
tegen de sloop van het Magazijn van Oorlog
ingetrokken.
Tineke Vooijs
Welstand op de gracht
Amsterdam - Het stadsdeelbestuur van
Amsterdam-Centrum heeft nieuwe richtlijnen
vastgesteld voor vervanging en verbouwing
van woonboten en bedrijfsvaartuigen. Door
het instellen van welstandsregels zorgt het
stadsdeel voor meer duidelijkheid voor bootei
genaars en bewoners in de binnenstad. De oude
regels waren te summier en onwerkbaar.
Welstand op het water wordt nu gelijk
getrokken met de welstandsregels op de
wal. De Woningwet en overige bouwregels
gelden op het water niet. Woonboten maken
voortaan echter gewoon onderdeel uit van
het beschermd stadsgezicht. Belangrijk is dat
de bestaande schepen altijd schepen moeten
blijven. Woonarkbewoners mogen straks wel
hun ark vervangen door een arkachtige boot en
ook door een schip. Verder kan het stadsdeel
achterstallig onderhoud gaan aanpakken.
De maximaal toegestane lengte voor schepen
bij vervanging of verbouwing wordt 25 meter
in plaats van de nu geldende 30 meter. Er komt
een lichte vergunning voor kleine verbou
wingen, net als op de wal.
Dagelijks Bestuurder Erik Koldenhof in een
reactie: 'Amsterdam staat bekend om zijn
prachtige grachten maar ook om wonen op het
water. De vastgestelde nota met nieuwe richt
lijnen zorgt ervoor, dat de welstand ook op het
water gaat gelden, net als op de wal. Schepen
moeten schepen blijven, het aantal woonarken
zal niet verder uitbreiden en ik heb natuurlijk
liever mooie woonarken dan lelijke.'
Jaap Kamerling
april 2008 Heemschut 7
Het Magazijn van Oorlog in Delfzijl.
Foto Architectenbureau Jongsma/Dijkhuis
Delfzijl
GRONINGEN
Woonschepen
langs de Nicolaas
Witsenkade in
Amsterdam.
Foto Jaap Kamerling
AMSTERDA
js
4' SU.T3T