Industrieel nieuws
I
Noord-Holland
Utrecht havenkraan.
foto Mariken van Nimwegen, IHHU
Utrecht: Utrecht heeft de afgelopen jaren
langzamerhand zijn haven weer terug gekregen.
Onder de naam "Parkhaven" wordt een nieuwe
woonwijk gerealiseerd aan de randen van de
voormalige Veilinghaven, tussen de Croeselaan
en het Merwedekanaal. De haven vormt in dit
plan het middelpunt als historische haven, die
een trekpleister moet worden als ligplaats voor
historische schepen waaronder het Utrechtse
Statenjacht en vijftien historische woon
schepen.
De Veilinghaven werd in 1922 aangelegd,
als loshaven, die een verbinding had met
het Merwedekanaal. Via een net van goede
renspoorlijnen konden goederen vanuit de
veilinghaven verder worden getransporteerd. In
de jaren zestig werd de aanvoer van groente en
fruit echter steeds meer via de weg vervoerd,
en werd een deel van de Veilinghaven gedempt.
De oude veilinghal werd in 2000 gesloopt. De
herbestemming van de voormalige Veilinghaven
tot een historische haven voor bewoonde voor
malige bedrijfsvaartuigen is geïnitieerd door
een drietal architecten, die alle in het bezit
zijn van een historisch schip: de Initiatiefgroep
Historische Haven Utrecht (IHHU).
Amsterdam Van Gendthallen, Amsterdam-Oostenbrug.
Foto M. Overbeek
De initiatiefgroep heeft een plan gemaakt voor
een historisch verantwoorde invulling van de
oude Veilinghaven met directe havenomgeving.
Kern van het plan bestaat uit het realiseren van
vijftien ligplaatsen voor historische schepen, de
bouw van een havenloods, refererend aan een
veilinggebouw de plaatsing van een histori
sche havenkraan uit 1961, gebouwd door het
Enschedese constructiebedrdijf "Thole" en de
herbestemming van vier zand- en grindtrech-
ters. Deze stalen constructies herinneren aan
de vroegere functie van de haven als overslag
faciliteit van zand en grind en zijn verbouwd
tot atelier- en bedrijfsruimten.
Heel toepasselijk hebben ze de naam "U-trech-
ters" gekregen.
Meer informatie over dit havenproject
is te vinden op de website:
www.parkhavenutrecht.nl
Architectuurbureau Sluijmer Et van Leeuwen
www.architectuurbureau.nl
Metname
www.metname-architectuur.nl
Studio NL-D
www.studioNL-D.com
Amsterdom: Verscholen in het stadsdeel Oos
tenburg ligt een groot industrieel complex te
wachten op een nieuwe bestemming: de Van
Gendthallen. Dit enorme industriële complex
bestaat uit vijf evenwijdig gelegen bakstenen
loodsen van 150 meter lengte. Het bedrijfscom-
plex werd tussen 1898 en 1905 gebouwd naar
een ontwerp van de bekende architect A.L. van
Gendt, tevens ontwerper van het Amsterdamse
concertgebouw. Het complex werd gebuikt als
machinefabriek voor de firma Werkspoor, later
de firma Stork.
Voor de Van Gendthallen, een rijksmonument,
heeft het stadsdeel Centrum voorwaarden
opgesteld voor de transformatie naar een
nieuwe functie. De hallen mogen daarvoor
slechts beperkt worden uitgebreid en ver
nieuwd, om het monumentale karakter van de
hallen in het stadsgezicht te behouden. Om
het beschikbare vloeroppervlak uit te breiden
mag een deel van de daken worden verhoogd,
en mogen tussenvloeren in de hallen worden
aangebracht.
Als nieuwe functie voor het complex wordt
gedacht aan een combinatie van een cultureel
centrum met bioscopen en theaters, en de
vestiging van kleinschalige bedrijven. Ook zal
in de nieuwe situatie aandacht worden besteed
aan het industriële verleden, door het tentoon
stellen van oude machines en gereedschappen.
Eigenaar is de woningcorporatie "Het Oosten".