Industrieel nieuws I Noord-Holland Utrecht havenkraan. foto Mariken van Nimwegen, IHHU Utrecht: Utrecht heeft de afgelopen jaren langzamerhand zijn haven weer terug gekregen. Onder de naam "Parkhaven" wordt een nieuwe woonwijk gerealiseerd aan de randen van de voormalige Veilinghaven, tussen de Croeselaan en het Merwedekanaal. De haven vormt in dit plan het middelpunt als historische haven, die een trekpleister moet worden als ligplaats voor historische schepen waaronder het Utrechtse Statenjacht en vijftien historische woon schepen. De Veilinghaven werd in 1922 aangelegd, als loshaven, die een verbinding had met het Merwedekanaal. Via een net van goede renspoorlijnen konden goederen vanuit de veilinghaven verder worden getransporteerd. In de jaren zestig werd de aanvoer van groente en fruit echter steeds meer via de weg vervoerd, en werd een deel van de Veilinghaven gedempt. De oude veilinghal werd in 2000 gesloopt. De herbestemming van de voormalige Veilinghaven tot een historische haven voor bewoonde voor malige bedrijfsvaartuigen is geïnitieerd door een drietal architecten, die alle in het bezit zijn van een historisch schip: de Initiatiefgroep Historische Haven Utrecht (IHHU). Amsterdam Van Gendthallen, Amsterdam-Oostenbrug. Foto M. Overbeek De initiatiefgroep heeft een plan gemaakt voor een historisch verantwoorde invulling van de oude Veilinghaven met directe havenomgeving. Kern van het plan bestaat uit het realiseren van vijftien ligplaatsen voor historische schepen, de bouw van een havenloods, refererend aan een veilinggebouw de plaatsing van een histori sche havenkraan uit 1961, gebouwd door het Enschedese constructiebedrdijf "Thole" en de herbestemming van vier zand- en grindtrech- ters. Deze stalen constructies herinneren aan de vroegere functie van de haven als overslag faciliteit van zand en grind en zijn verbouwd tot atelier- en bedrijfsruimten. Heel toepasselijk hebben ze de naam "U-trech- ters" gekregen. Meer informatie over dit havenproject is te vinden op de website: www.parkhavenutrecht.nl Architectuurbureau Sluijmer Et van Leeuwen www.architectuurbureau.nl Metname www.metname-architectuur.nl Studio NL-D www.studioNL-D.com Amsterdom: Verscholen in het stadsdeel Oos tenburg ligt een groot industrieel complex te wachten op een nieuwe bestemming: de Van Gendthallen. Dit enorme industriële complex bestaat uit vijf evenwijdig gelegen bakstenen loodsen van 150 meter lengte. Het bedrijfscom- plex werd tussen 1898 en 1905 gebouwd naar een ontwerp van de bekende architect A.L. van Gendt, tevens ontwerper van het Amsterdamse concertgebouw. Het complex werd gebuikt als machinefabriek voor de firma Werkspoor, later de firma Stork. Voor de Van Gendthallen, een rijksmonument, heeft het stadsdeel Centrum voorwaarden opgesteld voor de transformatie naar een nieuwe functie. De hallen mogen daarvoor slechts beperkt worden uitgebreid en ver nieuwd, om het monumentale karakter van de hallen in het stadsgezicht te behouden. Om het beschikbare vloeroppervlak uit te breiden mag een deel van de daken worden verhoogd, en mogen tussenvloeren in de hallen worden aangebracht. Als nieuwe functie voor het complex wordt gedacht aan een combinatie van een cultureel centrum met bioscopen en theaters, en de vestiging van kleinschalige bedrijven. Ook zal in de nieuwe situatie aandacht worden besteed aan het industriële verleden, door het tentoon stellen van oude machines en gereedschappen. Eigenaar is de woningcorporatie "Het Oosten".

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 28