Scheepstimmerman Cees Droste: dit is het mooiste vak van de wereld Werken vanaf een schip In 1972 begon hij een bedrijf, gespecialiseerd in reparaties van houten schepen.Aanvankelijk werkte Droste vanuit zijn eigen tjalk Lente- ment en Avant. Dit woon/werksehip lag aan de loskade midden in Hoorn.De stapels hout lagen gewoon op de kade. Volgens Droste 'is er nooit één plank gestolen'. In 1982 heeft hij in de Kar perkuil een werf met twee hellingen gebouwd. Omdat de gemeente Hoorn op de plaats van de werf huizen wilde bouwen en vanwege de steeds strengere milieuvoorschriften heeft Droste in 1999 zijn werf verkocht. Met veel enthousiasme vertelt hij over deze tijd. 'We hadden continu wel twintig schepen in onderhoud. Negen van de tien waren bedrijfs- vaartuigen van rond de honderd jaar oud, veelal botters. Mooie schepen met een sobere betimmering, zoals het moet. Zonder frutsels.' Kennis over de bouw van monumentale schepen kreeg je door goed te kijken, te lezen en vervolgens alles te documenteren. 'Omdat aan de meeste schepen die voor onderhoud, reparatie of restauratie werden aangeboden nog niet was geknoeid kon je er veel van leren. Ik had het geluk dat in die tijd veel botters nog origineel waren. Elk schip dat bij ons kwam voor herstel, was voor mij lesmateriaal. Als je maar goed kijkt, dan weetje hoe een schip in elkaar zit.' In eigen beheer Er is veel veranderd. Droste: 'Vroeger bouwde men in drie maanden een Hoogaars, leder had zijn eigen specialisme. Tegenwoordig duurt het bouwen van een houten schip een jaar.' De scheepstimmerman is niet meer slechts verantwoordelijk voor de bouw, maar draagt nu ook de zorg voor de tuigage, het breeuwen (water dichtmaken) van de boot en het beslag. Het vinden van het juiste materiaal is een groot probleem. Voor de restauratie van overnaadse schepen worden tegenwoordig de klinknagels in eigen beheer gemaakt. Alleen het vervaardigen van de zeilen wordt uitbesteed. Droste ging ieder jaar zelf op reis naar Noord- Frankrijk, gewapend met een mal van het te vervangen scheepsonderdeel, om geschikte bomen te kopen. Oude bomen. Het hout moest immers 'voldoende volume, 4 centimeter of dikker' hebben. Ook nu nog gaat hij op pad om bomen uit te zoeken. Droste: 'Het is een prachtig vak. Ik begin in het bos en zie uitein delijk het resultaat wegvaren.' Hoogaarzen en hengsten Toen de Zeeuwse Stichting Behoud Hoogaars (SBH) hem in 2000 vroeg de hoogaars Aleyon te restaureren aarzelde hij geen moment. De restauratie, mede mogelijk dankzij een Euro pese subsidie, vond plaats in de Timmerfabriek in Vlissingen en duurde twee jaar. Na de Aleyon volgde de YE 36. Droste is nog steeds actief voor de Stich ting Behoud Hoogaars. Van de hoogaarzen, Zeeuwse vissersschepen, zijn er nog eirea 30 in de vaart. Inmiddels zijn ook enkele hengsten, een seheepstype waarmee ooit gevist werd op de Westersehelde, door Droste in oude luister hersteld. Leerlingenproject Daarnaast houdt hij zich met bezig met advieswerk 'het is zwaar werk en het lijf wordt opstandig'en zet hij zich met veel toewijding in voor een leerlingen project. Dit project is een samenwerkingsverband tussen de provincie Zeeland en de provincie Vlaanderen (België). Dorste: 'Ik kan mensen goed aan het werk krijgen. Ik probeer het beste uit ze te halen en dat lukt meestal wel.' Het project heeft als doel op te leiden tot vak bekwame timmerlieden en kan een impuls bete kenen voor de waardering en de keuze voor een vakopleiding. Tijdens de opleiding kan gekozen worden voor burgerbouw of voor scheepsbouw 'Willen we ons varend erfgoed over honderd jaar nog op het water hebben, dan moeten we de kennis aan jongere generaties doorgeven. Je kunt een oud schip ook op het droge zetten en bekijken, maar ik ben voor het varende schip. Het ambacht moet blijven bestaan, maar dan aangepast aan de tegenwoordige tijd. Een timmermansleerling moet goed leren omgaan met hamer en schaaf. Natuurlijk gebruiken we tegenwoordig elektrische zagen en schuur- maehines, maar het schuren van de huid blijft handwerk. Ik wil dolgraag leerlingen opleiden, het zijn andere tijden, de jongens willen tegen woordig snelle dingen doen. Maar het is het mooiste vak van de wereld. Ik moet er niet aan denken dat het vak verdwijnt.' Brigitte Linskens is redacteur van Heemschut Blijvende liefde voor bootjes

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 19