De selectie van de projecten wordt gedaan met hulp van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV), die over een Nationaal Register Varende Monumenten beschikt. Criteria zijn: authenticiteit, historische betekenis, technische staat, zeldzaamheid en aanwezigheid in de Neder landse wateren. Om in aanmerking te komen voor de Varend Monument Lening moet mogen: het als varend monument zijn opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten de aanvrager een restauratieplan kunnen voorleggen de uitvoeringskosten nog niet gemaakt zijn de aanvrager verantwoording kunnen afleggen over de financiële haal baarheid van het restauratieplan de exploitatie van de investering min. 10 jaar gegarandeerd zijn N.B. Alleen subsidiabele kosten komen voor ondersteuning in aanmerking. m "b 1 De TFI 49, type Flengst, is een kenmerkend Zeeuws houten vissersehip van rond 1910. Flet type schip heeft een lange historie, al in 1711 werd het genoemd in een proces verbaal over de verdrinking van erfstadhouder Prins Johan Willem Friso. Van de tweehonderd schepen, die in de tweede helft van de twintigste eeuw werden gebouwd, resteren er nog zes. De TFI 49 is tot eind jaren vijftig als visservaartuig gebruikt. Een halve eeuw later werd het aangekocht door de Stichting Behoud Floogaars, met het oogmerk het schip te restaureren en in de vaart terug te brengen. Met de vissersboot wordt onder meer deelgenomen aan maritieme manifestaties om zo het publiek bekend te maken met de oude Zeeuwse visserschepen en de visserijhistorie. De restauratie werd mede dankzij een bijdrage van het VSBfonds mogelijk gemaakt. Een deel van de monumentale schepen in Nederland staat geregistreerd in het Nationaal Register Varende Monumenten. Dit oudste register in de wereld van het mobiele erfgoed wordt beheerd door de Sectie Varende Monumenten van de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV), in samenwerking met de behoudsorganisaties op het gebied van het varend erfgoed. Om ingeschreven te kunnen zijn moet een vaartuig de leeftijd van vijftig jaar hebben bereikt en in zijn geschiedenis beeldbepalend zijn geweest op de Nederlandse wateren, of typerend binnen de ontwikkeling van onze scheepsbouw. Flet VSBfonds en het Nationaal Restauratiefonds werken bij de verstrekking van de Varend Monument-Leningen nauw samen met de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen. De havensleepboot Flugo, gebouwd in 1929, deed tot 2002 als zodanig dienst. Flet is de enige overgebleven stoomsleepboot in de provincie Groningen. De slijtage van de originele stoomketel was te ver gevorderd om deze nog veilig te kunnen gebruiken, de reden dat de beheersstich ting Stoomsleepboot Flugo financiële steun zocht om deze te kunnen vervangen. Met de nieuwe ketel, exact gelijk aan het origineel en op authentieke wijze op kolen gestookt, kan het schip in de vaart worden gehouden. De Flugo 'bezoekt' meerdere keren per jaar het Noordelijk Scheepvaartmuseum en draagt daarmee bij aan het in leven houden van de Groningse scheepsbouw en scheepvaartgeschiedenis. 14 Fleemschut juni 2007

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 16