De selectie van de projecten wordt gedaan met hulp van de Federatie
Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV), die over een Nationaal Register
Varende Monumenten beschikt. Criteria zijn: authenticiteit, historische
betekenis, technische staat, zeldzaamheid en aanwezigheid in de Neder
landse wateren. Om in aanmerking te komen voor de Varend
Monument Lening moet mogen:
het als varend monument zijn opgenomen in het Nationaal Register
Varende Monumenten
de aanvrager een restauratieplan kunnen voorleggen
de uitvoeringskosten nog niet gemaakt zijn
de aanvrager verantwoording kunnen afleggen over de financiële haal
baarheid van het restauratieplan
de exploitatie van de investering min. 10 jaar gegarandeerd zijn
N.B. Alleen subsidiabele kosten komen voor ondersteuning in aanmerking.
m "b 1
De TFI 49, type Flengst, is een kenmerkend Zeeuws houten vissersehip van
rond 1910. Flet type schip heeft een lange historie, al in 1711 werd het
genoemd in een proces verbaal over de verdrinking van erfstadhouder
Prins Johan Willem Friso. Van de tweehonderd schepen, die in de tweede
helft van de twintigste eeuw werden gebouwd, resteren er nog zes. De
TFI 49 is tot eind jaren vijftig als visservaartuig gebruikt. Een halve eeuw
later werd het aangekocht door de Stichting Behoud Floogaars, met het
oogmerk het schip te restaureren en in de vaart terug te brengen. Met de
vissersboot wordt onder meer deelgenomen aan maritieme manifestaties
om zo het publiek bekend te maken met de oude Zeeuwse visserschepen
en de visserijhistorie. De restauratie werd mede dankzij een bijdrage van
het VSBfonds mogelijk gemaakt.
Een deel van de monumentale schepen in Nederland staat geregistreerd
in het Nationaal Register Varende Monumenten. Dit oudste register in de
wereld van het mobiele erfgoed wordt beheerd door de Sectie Varende
Monumenten van de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV), in
samenwerking met de behoudsorganisaties op het gebied van het varend
erfgoed. Om ingeschreven te kunnen zijn moet een vaartuig de leeftijd
van vijftig jaar hebben bereikt en in zijn geschiedenis beeldbepalend zijn
geweest op de Nederlandse wateren, of typerend binnen de ontwikkeling
van onze scheepsbouw. Flet VSBfonds en het Nationaal Restauratiefonds
werken bij de verstrekking van de Varend Monument-Leningen nauw
samen met de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen.
De havensleepboot Flugo, gebouwd in 1929, deed tot 2002 als zodanig
dienst. Flet is de enige overgebleven stoomsleepboot in de provincie
Groningen. De slijtage van de originele stoomketel was te ver gevorderd
om deze nog veilig te kunnen gebruiken, de reden dat de beheersstich
ting Stoomsleepboot Flugo financiële steun zocht om deze te kunnen
vervangen. Met de nieuwe ketel, exact gelijk aan het origineel en op
authentieke wijze op kolen gestookt, kan het schip in de vaart worden
gehouden. De Flugo 'bezoekt' meerdere keren per jaar het Noordelijk
Scheepvaartmuseum en draagt daarmee bij aan het in leven houden van
de Groningse scheepsbouw en scheepvaartgeschiedenis.
14 Fleemschut juni 2007