Waardering varend erfg ns evenementen ssailt Piet Arp - Het mobiele erfgoed kan zich in een elk jaar groeiende groep belangstellenden verheugen. Sail Amsterdam is een instituut geworden waarbij elke vijfjaar letterlijk miljoenen belangstellenden rondkijken op de monumentale schepen die ooit de wereldzeeën bevoeren. Deze schepen hebben verder niet zo heel veel met Nederland zelf te maken - ze komen uit alle windrichtingen - anders dan dat ze wel ook Nederlandse havens aandeden. En meer dan indrukwekkend en bijzonder zijn ze zeker. m* Pronkstukken aan varend erfgoed, zoals de boeier op de voorgrond. Foto Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen De Nationale Vlootdagen van de marine in Den Helder zijn ook telkens weer een attractie voor talloze liefhebbers. Hier echter zie je vooral de huidige schepen van de Nederlandse vloot, ook volop in actie tijdens indrukwekkende demonstraties. Dit jaar zijn de Vlootdagen op 13, 14 en 15 juli. Heel anders gaat het toe bij de meer plaatse lijke initiatieven, zoals in Groningen de Gro ninger Welvaart, die, zoals twee jaar geleden, uitgebreid stilstaat bij de historische betekenis van de binnenvaart in Groningen. Daar dwaal je dan langs de schepen die ooit, onder zeil of op stoomkracht, de bulk van de goederen in Groningen en tussen Groningen en de rest van Nederland vervoerden. Of in Haarlem de Haarlemse Vaardagen, waar in een braderie-achtige sfeer langs het Spaarne het ene na het andere antieke schip voorbij vaart en aanmeert. Hier zie je ook de plezier jachtjes van vroeger, vaartuigjes waarmee je met een uiterst minimum aan comfort over de binnenwateren tufte. Juist dit soort vaardagen, met dit jaar Hassailt in het Overijsselse Hasselt op 26 tot en met 29 juli als grote trekker, zijn van enorm belang om het drijvende erfgoed onder de aandacht van een heel groot publiek te brengen. Waar anders krijg je de kans uitvoerig te praten met de eigenaar van een puntgave botter over hoe deze in vijfjaar tijd zijn trotse bezit veranderde van lekke tobbe tot pronkjuweel, of hoor je van de problemen van de sleepbootsehipper die grote moeite heeft zijn oude stoommachine of dieselmotor aan de praat te houden. Of kijkje rond in het ruim van een honderd jaar oud bin nenvaartschip, dat nu meer weg heeft van een drijvend hotelletje. Ondanks de feestelijke vakantiesfeer merkje telkens opnieuw hoeveel moeite het de schip pers kost met hun drijvende erfgoed niet kopje onder te gaan. En blijkt dat er meer nodig is dan alleen de liefde voor de oude schepen. M juni 2007 Heemschut 11 ■Eg U 1— Nederland gaat graag te water

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 13