Waardering varend erfg
ns evenementen
ssailt
Piet Arp - Het mobiele erfgoed kan zich in een elk jaar groeiende groep
belangstellenden verheugen. Sail Amsterdam is een instituut geworden
waarbij elke vijfjaar letterlijk miljoenen belangstellenden rondkijken op de
monumentale schepen die ooit de wereldzeeën bevoeren. Deze schepen
hebben verder niet zo heel veel met Nederland zelf te maken - ze komen
uit alle windrichtingen - anders dan dat ze wel ook Nederlandse havens
aandeden. En meer dan indrukwekkend en bijzonder zijn ze zeker.
m*
Pronkstukken aan varend erfgoed,
zoals de boeier op de voorgrond.
Foto Federatie Oud-Nederlandse
Vaartuigen
De Nationale Vlootdagen van de marine
in Den Helder zijn ook telkens weer
een attractie voor talloze liefhebbers. Hier
echter zie je vooral de huidige schepen van de
Nederlandse vloot, ook volop in actie tijdens
indrukwekkende demonstraties. Dit jaar zijn de
Vlootdagen op 13, 14 en 15 juli.
Heel anders gaat het toe bij de meer plaatse
lijke initiatieven, zoals in Groningen de Gro
ninger Welvaart, die, zoals twee jaar geleden,
uitgebreid stilstaat bij de historische betekenis
van de binnenvaart in Groningen. Daar dwaal
je dan langs de schepen die ooit, onder zeil of
op stoomkracht, de bulk van de goederen in
Groningen en tussen Groningen en de rest van
Nederland vervoerden.
Of in Haarlem de Haarlemse Vaardagen, waar
in een braderie-achtige sfeer langs het Spaarne
het ene na het andere antieke schip voorbij
vaart en aanmeert. Hier zie je ook de plezier
jachtjes van vroeger, vaartuigjes waarmee je
met een uiterst minimum aan comfort over de
binnenwateren tufte.
Juist dit soort vaardagen, met dit jaar Hassailt
in het Overijsselse Hasselt op 26 tot en met
29 juli als grote trekker, zijn van enorm belang
om het drijvende erfgoed onder de aandacht
van een heel groot publiek te brengen. Waar
anders krijg je de kans uitvoerig te praten met
de eigenaar van een puntgave botter over hoe
deze in vijfjaar tijd zijn trotse bezit veranderde
van lekke tobbe tot pronkjuweel, of hoor je van
de problemen van de sleepbootsehipper die
grote moeite heeft zijn oude stoommachine of
dieselmotor aan de praat te houden. Of kijkje
rond in het ruim van een honderd jaar oud bin
nenvaartschip, dat nu meer weg heeft van een
drijvend hotelletje.
Ondanks de feestelijke vakantiesfeer merkje
telkens opnieuw hoeveel moeite het de schip
pers kost met hun drijvende erfgoed niet kopje
onder te gaan. En blijkt dat er meer nodig is
dan alleen de liefde voor de oude schepen. M
juni 2007 Heemschut 11
■Eg
U
1—
Nederland gaat graag te water