Annette Lieth en Brigitte Linskens - De koepelorganisatie Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV) behartigt de belangen van veertien landelijke behoudsorganisaties voor het Nederlands varend erfgoed en maakt zelf deel uit van de Koepelorganisatie Mobiele Collectie Nederland waartoe ook auto's, vliegtuigen en treinen behoren. Het is een samenwerkingsverband, opgelegd door het ministerie van OCFtW. Daar stond in 2001 een subsidie van circa 4 miljoen euro tegenover voor het inventariseren van het totale mobiele erfgoed. Behoud, beheer, gebruik De FONV is een particulier initiatief uit begin jaren tachtig. Het doel van de federatie is vol gens de voorzitter Gert Doornink en bestuurslid Kees Gramkow, zelf de trotse eigenaar van een klassieke zeilwherry, 'steun geven bij de lol in het onderhouden en beheren van en varen met historische vaartuigen'. De FONV adviseert en stimuleert overheden bij het tot stand komen van oude stadshavens en museumhavens. Verder voert zij overleg over de huidige milieu- en veiligheidseisen voor verschillende typen varende monumenten. Ook verzorgt de FONV waar nodig gezamenlijke inkopen van onder andere zware katoenen zeildoek, bepaalde houtsoorten, klinknagels en het in eigen beheer laten maken van vuurduveltjes (potkacheltjes). Uiteraard zet de Federatie zich in voor het behoud van de nog aanwezige kennis door documentatie, kennisuitwisseling en digitali sering. De FONV telt circa 4000 schepen wat neerkomt op ongeveer 8000 varende leden. Het zijn deze vrijwilligers die het varend erfgoed in standhouden. Ook behoort het beheer van het Nationaal Register Varende Monumenten (NRVM) tot de kerntaken van de FONV. In dit register worden schepen opgenomen welke ouder zijn dan 50 jaar en waarvan de typen beeldbepalend waren voor de Nederlandse wateren. Het Register omvat circa 2500 varende monumenten. De Restauratie Commissie beoordeelt aange melde restauratieprojecten. Zij heeft daarbij als taak de authenticiteit van de restauratie en de historisch verantwoorde wijze van verwerking en gebruik van originele materialen te bewaken. Er bestaat (nog) geen monumentenwet voor varende monumenten. Wat verstaan wordt onder monumentaal kan dus niet eenduidig beantwoord worden. Wel wordt, zo vertelt Gramkow, conform het Handvest van Bar celona, de stelling aangehangen dat een boot verschillende 'levens' heeft. Restauratie betekent daardoor niet altijd terugrestaureren naar het oorspronkelijke ontwerp. Restaureren kan zo ook het terugbrengen naar een later 'leven' inhouden. Als een gekozen periode maar consequent wordt doorgevoerd.' Aandacht 'Na de inventarisatiesubsidie is er weinig aandacht voor het mobiele erfgoed, terwijl er wel geld is voor het vaste erfgoed. Daarnaast is alles vrijwilligerswerk, maar er zijn scheepsca- tegorieën die voor vrijwilligers niet zo interes sant zijn om te onderhouden zoals bijvoorbeeld pontjes. De overheid zou zich hier serieus mee bezig moeten houden en beleid moeten ontwikkelen. We moeten een algemeen belang dienen, maar waar blijft de officiële waardering voor oude schepen?' Annette Lieth ft Brigitte Linskens zijn redac teuren van Heemschut Voor meer informatie: www.fonv.nl 10 Heemschut juni 2007 Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 12