■a GEOGRAFISCH GEZIEN ligt Hasselt op een uniek kruispunt. Via de Overijsselse Vecht werden handelswaren als hout, Bentheimer zandstenen, koren en bier vanuit het Duitse en Twentse achterland naar Hasselt vervoerd. Daar vond de overslag plaats op zeegaande schepen die de kostbare ladingen over de Zuiderzee naar Amsterdam en andere belangrijke handels plaatsen brachten. Het moet bijzonder levendig en bedrijvig geweest zijn, daar aan de kade. Welvarend ook, want ieder had een aandeel in de handel en de aanverwante ambachten en neringen. Hasselt werd een van de belangrijke Hanzesteden en leek verzekerd van een rooskleurige toekomst. Het oude raadhuis en enkele prachtige koop manshuizen zijn de stille getuigen uit die mid deleeuwse glorietijd. Door diverse oorlogen en concurrentie met de stad Zwolle verloor Hasselt na het jaar 1600 haar positie als handelsstad. In de daaropvolgende eeuw verwerd zij langza merhand tot een arme, verwaarloosde stad met een enorm hoge werkloosheid. Dedemsvaart Totdat na de Franse Revolutie het plan opgevat werd om een nieuwe oost-west waterwegver binding te graven: de Dedemsvaart. In 1809 werd daartoe in Hasselt de eerste spade in de grond gestoken en in 1811 was het eerste deel bevaarbaar. In 1859 werd het kanaal voltooid tot een totale lengte van 66 kilometer, com pleet met elf sluizen. De stad Hasselt kwam weer tot bloei en opnieuw waren handel en scheepvaart daarin de leidraad. Aan de Dedemsvaart verrezen kalkovens en er ontstond een levendige scheep vaart met vooral aanvoer van schelpen en afvoer van turf. Dat bracht werk voor iedereen. In allerlei beroepen vonden mensen hun verdiensten op scheepswerven, touwslagerijen, zeilmakerijen en taanderijen, of als sjouwer, scheepsjager, los arbeider of winkelier. Op de scheepswerven van Aller, Peeters en Mittendorff werd zelfs een speciaal seheeps- type ontwikkeld dat de naam Hasselter aak kreeg. Eerst in hout, later in ijzer, waren dit schepen met een zodanige maatvoering dat zij pasten binnen de - voor die tijd - grote sluisafmetingen. Zij hadden volle rondingen voor maximaal laadvermogen en bovendien een woning voor het complete sehippersgezin. Hon derden van deze Hasselter aken bevoeren de Overijsselse wateren en hun zeileigenschappen en snelheid waren van dien aard dat zij ook de Zuiderzee konden bevaren. Helaas kwam ook aan deze bloeitijd een eind. Schaalvergroting binnen de scheepvaart en toename van vervoer over de weg, met de daarmee gepaard gaande veranderende infrastructuren, achterhaalden het prachtige concept van de Dedemsvaart. Ondanks alle pogingen tot behoud, werd de Dedemsvaart in 1965 gesloten en voor een groot deel zelfs gedempt. Hoewel het wederom stil geworden is aan de Hasselter grachten, is de complete infrastruc tuur met bruggen en sluis nog aanwezig. Momenteel werkt de gemeente er hard aan om de bruggen en grachten weer bruikbaar te maken. Hoe mooi zou het zijn om daarin ook weer plaats te bieden aan enkele traditionele schepen die het oude stadsbeeld doen herleven. En gelukkig zijn er nog enkele tientallen Has selter aken die, als varend monument, herin neren aan de tijd van weleer. C/e/ de Smet Bronnen Van 26-29 juli 2007 houdt de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Histo rische Bedrijfsvaartuig (LVBHV) haar jaarlijkse reünie in Hasselt. Er meren dan 180 traditionele schepen af aan de kades en grachten. U bent van harte welkom! De eigenaren zullen u vol trots over de geschiedenis en het behoud van hun schepen vertellen. Voor wie meer wil weten: Kijk op de websites: www.hassailt.eom en www.lvbhb.nl juni 2007 Heemschut 9 De Dedemsvaart, zijn stad, streken en dorpen. G. Varwijk. 1983 Stap voor stap langs de Dedemsvaart. G. Varwijk. 1998 Verdwenen schepen. G.J. Schutten lü U ia*

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 11