Noord-Brabant Limburg Foto 3 Zuid-Holland Kerk Noordwijkerhout Foto Pim van Gelder Kaatsheuveise St.-Jozefkerk toch nog rijksmonument? Kaatsheuvel - Gejuich bij de Stichting Erfgoed Kaatsheuvel (STERK), die zich inzet om de St.-Jozefkerk aan het Wilhelminaplein in het Brabantse dorp Kaatsheuvel van de sloop te redden. De Raad voor Cultuur heeft de uit 1935 stammende kerk van architect Cees de Bever bestempeld als topmonument en de minister geadviseerd het complex aan te wijzen als rijksmonument. Omdat er sprake is van een topmonument waarvan het voortbestaan wordt bedreigd, adviseert de Raad aan de minister een uitzon dering te maken op de tijdelijke beleidsregel aanwijzing beschermde monumenten. Daardoor worden al geruime tijd geen nieuwe monu menten meer toegevoegd. STERK wil de kerk herinriehten voor gemeenschapsactiviteiten die in het verlengde liggen van de oorspronkelijke religieuze bestemming. De Raad noemt de kerk een gaaf voorbeeld van katholieke interbellumarchitectuur; een robuuste kerk en goed gedetailleerd, die een belangrijke schakelwaarde vertegenwoordigt tussen de traditionele - en de wederopbouw- arehiteetuur. De kerk heeft bovendien een hoge complexwaarde met de pastorie en een stedenbouwkundige waarde door zijn ligging aan het plein. De St.-Jozefkerk werd in 1998 na de toetsing van het Monumenten Selectie Pro ject door de gemeente Loon op Zand nog niet als rijksmonument voorgedragen. 'Discutabel', aldus Lilian Grootswagers van STERK, die zich vanaf januari 2006 met dertig direct betrok kenen inzet om de kerk voor sloop te behoeden. In het voorafgaande jaar werd de kerk aan de eredienst onttrokken. Later bleek dat het kerkbestuur al eerder had besloten het complex te verkopen voor sloop. De vrijkomende ruimte zou dan bebouwd worden met woningen. De gemeente verleende eind 2005 een sloop vergunning, waartegen de inmiddels opgerichte stichting STERK in actie kwam. Meer dan drieduizend dorpelingen deden een beroep op gemeente, bisdom en kerkbestuur om een alternatief voor de sloop te onderzoeken. De sloop werd daarop aangehouden. STERK vroeg in juni de rijksmonumentenstatus aan, waar door voorbescherming van kracht werd. B en W brachten eind vorig jaar weliswaar een negatief advies uit, maar de gemeenteraad - uitgedaagd door vragen van Grootswagers - sprak zich een paar dagen later unaniem uit voor het behoud van de kerk. 'Een mooiere erkenning van de monumentale waarde van het complex is niet mogelijk. In een jaar tijd heeft het Kaatsheuvels burgerini tiatief een nieuwe kijk op de zaak opgeleverd. De bevolking heeft geloof in het alternatief; de politiek wil de kerk behouden; de provincie reageert enthousiast, de Task Force Toekomst Kerkgebouwen steunt het initiatief,' constateert Grootswagers. STERK ziet nu vol vertrouwen de volgende stap tegemoet: de aanwijzing tot rijksmonument. De verwikkelingen staan te lezen op de website van STERK: www.sterkkaatsheuvel.nl. Jan Keunen Plan voor reconstructie van Leunse Schans Venray - In het landschap tussen Leunen en IJsselstein in de Limburgse Peel lag vroeger een verdedigingswerk waar de bevolking van Leunen zich in woelige tijden verschanste als er gevaar dreigde. De schans was een eeuwenoud bolwerk van ruim 150 meter lang en 75 meter breed. Er liep een brede gracht om de schans. Het uitkomende zand werd gebruikt om een wal op te werpen. Het terrein is nu weiland. Helaas is niet bekend wanneer de schans precies is aangelegd. Ook het waarom van de plaats, midden in de Peel bij de bron van de Oirlose beek is in nevelen gehuld. Op een kaart van 1836 is de schans inclusief maten aangegeven. Op een kaart van 1896 is op de locatie van de schans een omgracht weiland aangegeven met een omvang van 650 bij 80 meter. De oude schans was toen kennelijk grotendeels verdwenen en dat was al vóór de ontginning van de Peel. Bij de Peel- ontginning rond 1925 zijn de laatste restanten geruimd. Koos Swinkels deed historisch onderzoek naar de schans en schreef er een boeiend artikel over in de reeks van bundels over het verleden van Venray. In dat artikel stelde hij voor te trachten dit historische bouwwerk te reconstrueren. Het Lokaal Historisch Platform Venray (LHPV) steunt dit initiatief en heeft krediet verschaft een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Inmiddels is er ook een werkgroep aan het werk gegaan om draagvlak te creëren in de wijde omgeving van de Leunse Schans. Volgens Swin kels zou reconstructie kunnen bijdragen aan de verfraaiing van de natuur en aan het vergroten van de recreatieve waarde van het gebied, bijvoorbeeld door de aanleg van een fietsroute langs de schans. Het gebied krijgt meer uitstra ling, terwijl ook de historie van de streek een reëel gezicht zou krijgen. Heemschut speelt geen directe rol in het lopende proces, maar volgt de ontwikkeling met grote belangstelling, temeer omdat van een relatie met het Belvédèreprojeet kan worden gesproken. Heemschut stelt het Venrayse platform voor de gemeente te verzoeken het gebied in het bestemmingsplan buitengebied te beschermen. Ad Bokhorst Bron: Nieuwsbrief van het Lokaal Historisch Platform Venray april 2007 Heemschut 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 9