over alle projecten. De maquette van de Hagia Sophia kathedraal te Constantinopel, zoals die eruit zag ten tijde van de keizer van het Oost-Romeinse Rijk Justinianus in het jaar 562, vinden ze hun meesterwerk. Zeven jaar hebben ze eraan gewerkt. Het model is fraai, veel kleurig en voorzien van veel bladgoud. Oefening baart kunst De Dom van Utrecht was hun eerste maquette. Joris vertelt dat hij tijdens het bouwen van de Dom nog niet beschikte over hout in de juiste dikte. Hij zegt: 'je wordt in de loop van het werk steeds handiger, voor veel problemen moetje zelf een oplossing bedenken, bijvoor beeld de traceringen bij gotische ramen' Hij heeft zelf het probleem opgelost. 'Door dun hout te gebruiken, de bogen erop te tekenen en uit te zagen en te vijlen en af te schuren kreeg je het effect van dieptes. Je vindt het zelf uit'. Voor het fijne werk kreeg hij boortjes van zijn tandarts. Hij smokkelt soms met de weergave van hele kleine details 'omdat je ze anders met het oog niet kan onderscheiden'. Zo is de Sint Maarten hoog op de torenspits van de Dom niet op dezelfde schaal gebouwd als het kerkgebouw. In 1974 vond hun eerste tentoonstelling plaats in Utrecht. Deze expositie trok grote aantallen bezoekers en kreeg een lovende pers. De krant vermeldde dat de tentoonstelling een bezoek waard was alleen al vanwege de maquette van de Dom. De heren halen een fotoboek met schitterende foto's van deze tentoonstelling te voorschijn en vertellen vol trots en met een tik keltje weemoed over deze tijd. Een tijd waarin ze veel boeiende mensen hebben leren kennen. Na de Dom Bij het maken van de Dom maquette raakten de heren zo geboeid door de diverse disciplines die een rol spelen bij het maken van recon structiemodellen zoals architectuur, religie, geschiedenis, archeologie en het zoeken naar de vorm, dat ze besloten van meer Utrechtse kerken maquettes te bouwen. Er is een keur aan verdwenen en verminkte middeleeuwse kerken die als het ware smeekten om eindelijk aan de vergetelheid te worden ontrukt. Denk daarbij aan de geheel afgebroken Mariakerk en Salvatorkerk en de andere kerken die eens tot het zo befaamde Utrechtse kerkenkruis hebben behoord en die naar later bleek op keizerlijke instigatie waren gebouwd. De Mariakerk was hun tweede maquette. Bij de reconstructie hebben zij gebruik gemaakt van de zeventiende-eeuwse tekeningen van Pieter Saenredam. Het bijzondere van dit model is dat diverse delen uitwisselbaar zijn, zodat naar believen de vermoedelijk oorspronkelijk Romaanse dan wel de latere gotische versie kan worden getoond. De maquettes van de kerken staan opgesteld op een tafeltje in de woonkamer. De Dom Foto 4 Interieur van de Mariakerk. ontbreekt, omdat deze is opgeslagen in het depot van museum Catharijne Convent. Heel voorzichtig worden exterieur en interieur getoond. Engelbregt en Terlingen geven uitge breid en met passie uitleg over de bouwstijlen van de verschillende kerkgebouwen. 'Deze kerken hebben zo'n band met het verleden, we wilden verder gaan met dit soort kerken. Het zijn eigenlijk on-Nederlandse kerken'. Naast de kerkenmaquettes zijn ook de fictieve modellen van onder meer landhuizen en de abdij van Cluny tevoorschijn gehaald. Ze willen nog graag een reconstructiemodel maken van de kathedraal van Rheims, maar dan wel met de zeven torens, volgens het oorspron kelijke bouwplan. Ze hopen dat er ooit een film van hun bouw werken gemaakt zal worden. De maquette van de Dom en hopelijk ook de andere Utrechtse kerkenmaquettes krijgen een plaats in de Utrechtzaal van het museum Catharijne Con vent. Deze zaal zal hoogstwaarschijnlijk aan het einde van dit jaar geopend worden. Het zal een waardige plek zijn voor de schitterende bouw werken. Annette Lieth Et Brigitte Linskens zijn redacteur van Heemschut april 2007 Heemschut 21 'p. r/'

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 23