Foto 4 Bij dit gebouw lijkt de poort rechts vooraan op de Zwolse Sassenpoort (zie ook foto 1). Foto Anna Huizinga De toren is nooit tot stand gekomen, evenmin als de westwaartse verlenging. Dat geeft mij reden te veronderstellen dat het schilderij gemaakt is om op te wekken geld te geven voor een ambitieus project. De grote architectuur- historicus Meischke interpreteert het daar entegen als 'een soort herinnering... aan een groots plan'. Dezelfde betekenis kunnen volgens hem hebben schilderijen van de Leidse St.-Pie terskerk en de St.-Maartenskerk te Zaltbommel, beide met forse torens. In dezelfde tijd waarin deze schilderijen ontstonden verschijnen in de Lage Landen maquettes zoals wij het woord nu gebruiken: miniatuurgebouwen in hout of steen. Wij kennen deze bijna allemaal alleen uit schrifte lijke vermeldingen. In de Leuvense St.-Pieters kerk vindt men echter een imposante stenen maquette voor de nooit gebouwde bekroning van het Westfront. Van de maquettes die in de 17e eeuw in de Republiek ontstonden is een vrij groot aantal exemplaren bewaard gebleven. Het zijn in het algemeen bouw- of presentatiemodellen, bedoeld als hulpmiddel om de opdrachtgever een idee te geven hoe het voltooide gebouw eruit zou zien. Een fraai voorbeeld is de maquette van het Amsterdamse stadhuis, waar schijnlijk ontstaan tussen 1648 en 1650, nu te zien in het Amsterdams Historisch Museum. Uit de 17e eeuw kennen wij ook Nederlandse 'kijkmodellen' die bedoeld waren om als attractie te worden vertoond. Beroemd was een model van de tempel van Salomo, in 1641 ver vaardigd door de Amsterdamse rabbijn Jacob Jehuda Leon, dat zelfs vorstelijke belangstelling trok. Deze maquette bestaat niet meer. Sinds enige tijd weten wij echter dat er nog een bij zonder interessant 17e-eeuws Nederlands kijk- model bestaat. Dit hoort tegenwoordig thuis te Weimar, omdat het in 1788 is verworven door Hertog Carl August van Saksen-Weimar- Eisenaeh. Lange tijd is het beschouwd als een model van het Amsterdamse stadhuis, hoewel het daarvan op belangrijke punten afwijkt. Uitgebreid onderzoek, verricht toen het model vanaf 1999 in bruikleen was bij het Amster dams Historisch Museum, heeft aangetoond dat we hier hoogstwaarschijnlijk te doen hebben met een fantasiebouwsel ter herinnering aan de in 1678 gesloten Vrede van Nijmegen. Tot deze conclusie kon men met name komen door analyse van de onderwerpen van de schilderingen waarmee tenminste 24 vertrekken 'tot in ieder hoekje en gaatje' zijn gedecoreerd. Wie kennis wil maken met dit waarlijk unieke object kan nu terecht in Nijmegen waar het tijdelijk wordt tentoongesteld in Museum Het Valkhof. P/7. Bosscher is redacteur van Heemschut Martiale maquettes Wij weten dat er in Nederland in de 16e eeuw, toen er relatief veel activiteit was op het gebied van de aanleg van vestingwerken, ook maquettes gemaakt zijn van fortificaties. Deze bestaan niet meer. Uit de 18e eeuw kennen wij echter tenminste twee bepaald spec taculaire maquettes van Nederlandse vestingen die betrekking hebben op respectievelijk Maastricht en Bergen-op-Zoom. Deze zijn gemaakt in opdracht van Franse militaire autori teiten als studie-object en maken tegenwoordig deel uit van een collectie die bekend staat als het Musée des Plans Reliefs. Recent zijn nauwkeurige replica's vervaardigd die men kan bekijken in respectievelijk het Bonnefantenmuseum te Maastricht en het Markiezenhof te Bergen op Zoom. april 2007 Heemschut 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 21