Met het Bouwcentrum maakt hij zo veel naam, dat een groot aantal opdrachten binnen komt voor het ontwerpen van woon huizen, openbare gebouwen en kantoren. In 1951 neemt hij op zijn bureau een aantal tekenaars in dienst onder wie Wout Eijkelenboom. Deze zal samen met Bram Middelhoek bij de opdrachten voor onder meer kantoorgebouwen, het Delta hotel in Vlaardingen en Britannia in Vlissingen betrokken worden. Louis van Roode, geboren in 1914, woont en werkt vrijwel zijn hele leven in Rotterdam. Na zijn opleiding op de kunstacademie wil hij architect worden. Hij wordt bekend door het bewerken van troosteloze zijgevels van flat gebouwen. De wederopbouw biedt in Rotterdam niet alleen aan architecten, maar ook aan kunstenaars nieuwe mogelijkheden. De kunstenaars willen van het begin af bij het ontwerp worden betrokken. Dit lukt Louis van Roode steeds beter en zo krijgt hij opdrachten voor het Zuiderzeeziekenhuis en het oude Boijmans. De belangrijkste opdracht voor Van Roode is de balkonbalustrade van Britannia in Vlissingen. Er moest eerst een model van het omvang rijke kunstwerk worden gemaakt. In de eerste fase leverde dit al problemen op, omdat geen enkele fabriek geschikte tegels kon leveren. De kunstenaar verdiepte zich in de techniek. Het kostte de mozaïekfabriek een halfjaar hard werken om het biscuit te produceren. Daarna moest de totaliteit van 5.000 kilo in gedeeltes worden geglazuurd en weer de oven in om af te bakken. Het geheel van 84 meter werd in platen van 2 tot 3 meter vervaardigd in een platte houten bak. De keramiek werd in de natte specie geplaatst volgens een patroon dat Van Roode eerst met een staaf had getekend. Na droging konden de platen tegen de balus trades van het balkon worden geplaatst. Een groot aantal zeedieren variërend van schelpen, garnalen, zeesterren en kwallen tot kreeften, zeeduivels en zaagvissen komt op het mozaïek voor. Naast redelijk naturalisti sche afbeeldingen komen we ook veel fanta siedieren tegen. Het gedeelte dat hij in 1960 aan het hotel- deel toevoegde is veel abstracter. Reddingsoperatie Aanvankelijk wilde de projectontwikkelaar die Britannia in handen kreeg het paviljoen renoveren en omringen met nieuwe hotelto rens. Later vroeg hij sloop aan voor het pavil joen. Een deel van de mozaïeken zou dan elders geplaatst worden. Heemschut heeft daarop de expertise inge roepen van een restauratiebedrijf. De mozaï eken waren nog opmerkelijk goed en ook de constructie van het paviljoen zelf vertoonde geen opvallende gebreken. Uit de literatuur leek dat Britannia een van de belangrijkste en tegelijk laatste redelijk gave gebouwen uit de wederopbouwperiode in Zeeland is. Er is nu afgesproken met de betrokkenen dat wordt geprobeerd het paviljoen toch te reno veren. De kosten daarvan zouden zelfs lager uitkomen dan sloop en nieuwbouw. 11 Drs. Willem He ij broek is voorzitter van de Provinciale Commissie in Zeeland 2 en 3. De mozaïeken van 3. Het paviljoen in de gloriedagen Louis van Roode zijn heel een halve eeuw geleden. goed bewaard gebleven. Foto gemeentearchief Vlissingen. juni 2006 Heemschut 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 25